Jak muzyka motywuje mózg do nauki?

  • Data publikacji: 19.02.2019, 14:53

Muzyka jest nieodłącznym towarzyszem naszego życia i nie ulega wątpliwości fakt, że odgrywa w nim dużą rolę – wpływając na nastrój, emocje czy samopoczucie, wtórując zabawie i uspakajając przy odpoczynku. Najnowsze badania kanadyjskich naukowców z Uniwersytetu McGill pokazują, że to jeszcze nie wszystkie korzyści, jakie niesie ze sobą ta dziedzina sztuki – okazuje się, że ma ona również realny wpływ na pewne procesy poznawcze, a przede wszystkim na uczenie się.

 

 

Do udziału w eksperymencie muzycznym zaproszono dwudziestu uczestników w wieku od 18 do 27 lat. Ich zadaniem było wybranie pewnych kombinacji, np. kolorów, a każdej z nich towarzyszyła odpowiednia muzyka – przyjemna, mocno dysonansowa bądź tylko jeden przykry dźwięk. Kilka prób wyboru tych kombinacji nauczyło badanych, w jaki sposób typować, by szansa na usłyszenie przyjemnej nagrody muzycznej była większa.

 

Podczas eksperymentu monitorowano aktywność mózgów uczestników za pomocą obrazowania metodą rezonansu magnetycznego. Obliczono następnie różnicę pomiędzy tym, jak często badani spodziewali się otrzymać nagrodę, a ile razy faktycznie ją otrzymali.

 

Analizy pokazały, że prawidłowym wyborom towarzyszyło wyraźne zwiększenie aktywności obszaru mózgu zwanego jądrem półleżącym, który jest częścią układu nagrody człowieka, czyli głównego systemu motywującego zachowanie. Dokładnie ten sam obszar wiązano do tej pory z doświadczeniem przyjemności podczas zwykłego słuchania ulubionych piosenek, na co wskazywały badania sprzed dwóch lat pokazujące, że muzyka może powodować uwalnianie dopaminy - substancji chemicznej, która działa w celu regulacji motywacji i zachowania ukierunkowanego na cel (uzasadniono tym m.in. częstą praktykę słuchania muzyki przez sportowców przed startem).  

 

Nowe badanie pokazuje jednak coś więcej. Okazuje się bowiem, że muzyka sama w sobie może być realną nagrodą i jednocześnie wystarczającą motywacją do przyswojenia nowych informacji. Ponadto osoby, które znalazły właściwe kombinacje i najczęściej odpowiednio przewidywały te, za którymi kryła się przyjemna muzyka (jednocześnie każdorazowo wiązało się to z aktywacją wcześniej wspomnianego obszaru mózgu), wykazywały także największy postęp w wykonywaniu kolejnych zadań, co z kolei świadczyło o pobudzeniu umysłu do wydajniejszej pracy.

 

Benjamin Gold podsumowuje: Badanie to poszerza naszą wiedzę o tym, że abstrakcyjne bodźce, takie jak muzyka, aktywują ośrodek przyjemności w naszym mózgu. Dodaje następnie, że eksperyment stanowi przedstawienie realnych korzyści dla procesów przyswajania nowych informacji, już nie tylko dzięki konkretnym, namacalnym nagrodom, takimi jak chociażby pieniądze, oraz otwiera szerokie horyzonty nowych dociekaniań dotyczących już samej korelacji miedzy procesami przewidywania a tym konkretnym obszarem mózgu.

 

Wyniki badania opublikowano w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS).

 

 

 

 

Źródło: Medical News Today