Co łączy toksynę E. coli z nieswoistymi zapaleniami jelit?

• Data publikacji: 23.05.2018, 16:24

Naukowcy z John Innes Centre Norwich w Wielkiej Brytanii, współpracujący z zespołem naukowców z Brigham i Women's Hospital, przypadkowo odkryli zależność między dobrze znaną toksyną produkowaną przez pałeczki okrężnicy a nieswoistymi zapaleniami jelit (IBD). IBD obejmuje choroby przewlekłe, takie jak choroba Leśniowskiego-Crohna i wrzodziejące zapalenie jelita grubego.

- To w dużej mierze przypadkowe odkrycie. Badaliśmy tę toksynę pod kątem jej właściwości antybakteryjnych, a skontaktował się z nami profesor Richard Blumberg, który przewodzi grupie Boston z zupełnie innych powodów - sądzi, że może istnieć związek między toksyną a IBD. - mówi profesor Maxwell

Współpraca brytyjsko-amerykańskiego zespołu wykazała, że produkty rozkładu toksyny wydają się wyzwalać typowy dla IBD stan zapalny jelit. Ponadto badania identyfikują klasę aromatycznych związków organicznych oksazolu jako nowe źródło środowiskowych i mikrobiologicznych czynników wywołujących zapalenie żołądkowo-jelitowe.

Dr Fred Collin, doktor habilitowany w laboratorium prof. Maxwella, mówi: - Te odkrycia pomogą nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób można wywołać zapalenie jelit związane z IBD i dać nadzieję na potencjalną terapię w przyszłości.

Zespół badawczy zwraca uwagę, że postępy w badaniach całego genomu pozwoliły ustalić powiązania genetyczne z rozwojem nieswoistych zapaleń jelit. Oprócz zwiększenia publicznego zrozumienia IBD, badanie rzuca także nowe światło na mikrobiom - miliony bakterii obecne w jelitach.

- Bakterie, które żyją w naszych jelitach, mają ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Toksyna przez nie wytwarzana wydaje się mieć największe znaczenie. - wyjaśnia prof. Maxwell.