Naukowcy zregenerowali tkankę nerwową myszy po udarze

• Dodał: Agata Bonk
  • Data publikacji: 22.05.2018, 19:05

Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, za pomocą specjalnie zaprojektowanego żelu, pomogli zregenerować tkankę nerwową oraz naczynia krwionośne w mózgach myszy po udarze. Odkrycie daje nadzieję na nową terapię dla osób borykających się z trwałymi problemami zdrowotnymi spowodowanymi udarem, których jest w samych Stanach Zjednoczonych ponad 6 milionów. Badania zostały opublikowane 21 maja w Nature Materials.

Udar mózgu może być spowodowany wylewem krwi do mózgu lub zatrzymaniem jej dopływu. W obu przypadkach skutkuje to zaburzeniem czynności tego organu. W Polsce odnotowuje się nawet 60 000 zachorowań rocznie. Jest to także trzecia najczęstsza przyczyna śmierci i główna przyczyna trwałego kalectwa u osób dorosłych.

W przeciwieństwie do innych organów, takich jak wątroba czy skóra, mózg ma bardzo ograniczone zdolności regeneracyjne. Martwa w wyniku udaru tkanka jest wchłaniana i pozostawia po sobie przestrzeń pozbawioną neuronów i naczyń krwionośnych. Zaaplikowanie w miejscu uszkodzenia żelu, który naśladuje właściwości tkanki obecnej w mózgu, nakłoniło sąsiadujące komórki do regeneracji. Dodatkowo wraz z żelem podano substancje stymulujące powstawanie naczyń krwionośnych i hamujące stan zapalny.

Po 16 tygodniach w miejscach uszkodzenia znajdowała się zregenerowana tkanka, zawierająca także nowe połączenia nerwowe. Funkcje motoryczne myszy uległy poprawie, a żel został całkowicie wchłonięty przez organizm.

Zespół naukowców zamierza prowadzić dalsze badania. Naukowcy chcą m.in. sprawdzić, czy terapia ta może być skuteczna po dłuższym czasie od wystąpienia udaru.

Agata Bonk