Odkryto najdalszą planetę karłowatą w Układzie Słonecznym

• Dodał: Sławomir Matz
  • Data publikacji: 18.12.2018, 17:30

Farout jest nową, najdalszą planetą karłowatą w Układzie Słonecznym. Jej odległość od Słońca wynosi nawet 120 jednostek astronomicznych.

W pierwszej połowie listopada Scott S. Sheppard z Carnegie, David Tholen z Unversity of Hawaii i Chad Trujillo z Northern Arizona University odkryli ekstremalnie odległy obiekt w Układzie Słonecznym. Posłużyły do tego zdjęcia wykonane za pomocą japońskiego teleskopu Subaru ulokowanego na Mauna Kea na Hawajach. Stworzenie animacji z kilku obrazów wykonywanych z jednogodzinnym odstępem czasowym sprawiło, że jeden z punktów zauważalnie poruszał się na tle gwiazd.

W potwierdzeniu odkrycia pomógł zespół z Northern Arizona University wraz z absolwentem uczelni – Willem Oldroydem. Na początku grudnia dokonano w tym celu kolejnych obserwacji obiektu aspirującego wówczas do miana nowej planety karłowatej. Wykorzystano w nich teleskop Magellana znajdujący się w Carnegie’s Las Campanas Observatory w Chile. Naukowcy zamierzali ustalić drogę, jaką obiekt pokonuje na niebie i pozyskać przy okazji podstawowe informacje na temat jasności i koloru Farouta. Obserwacje te potwierdziły, że 2018 VG18 Farout znajduje się w odległości 120 jednostek astronomicznych. Jasność obiektu sugeruje, że ma on około 500 kilometrów średnicy i nie wykluczone, że ma też kulisty kształt. Odcień planety karłowatej jest różowy, co ogólnie w świecie naukowym kojarzy się z obiektami bogatymi w lód.

Grafika pokazująca odległość Farout od Słońca w porównaniu do innych obiektów Układu Słonecznego.

W poniedziałek, 17 grudnia, odkrycie zostało oficjalnie ogłoszone przez Międzynarodową Unię Astronomiczną. Farout jest obecnie najdalszą znaną nam planetą karłowatą krążącą wokół Słońca. Naukowcy nie dysponują jeszcze wystarczającą ilością danych do tego, żeby ustalić orbitę 2018 VG18. Do ich zgromadzenia będą potrzebowali kilku lat. Typuje się jednak, że okres orbitalny planety karłowatej może trwać około 1000 lat.

Źródło: carnegiescience.edu

Sławomir  Matz – Poinformowani.pl

Sławomir Matz

Student Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Specjalista w dziedzinie astronomii oraz pasjonat ogólnopojętej technologii.