W kamieniołomie Owadów-Brzezinki odkryto cztery zęby plezjozaurów
Dmitry Bogdanov

W kamieniołomie Owadów-Brzezinki odkryto cztery zęby plezjozaurów

• Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 24.08.2023, 21:34

Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego i Polskiej Akademii Nauk odkryli w kamieniołomie Owadów-Brzezinki (gmina Sławno, woj. łódzkie) cztery zęby sprzed ok. 148 mln lat. Należą one do plezjozaurów, a największy okaz ma 5 cm długości. To pierwsze skamieniałości tych wodnych gadów z tego stanowiska paleontologicznego.

Plezjozaury były jednymi z najpowszechniejszych drapieżników morskich, które zamieszkiwały Ziemię od późnego triasu do późnej kredy (ok. 237 mln-145 mln lat temu). Zazwyczaj miały od 3,5 do 5 metrów długości, a ich cechami charakterystycznymi były długa, smukła szyja, krótki tułów i ogon oraz dwie pary płetw. Ich główne pożywienie stanowiły ryby.

Kamieniołom Owadów-Brzezinki jest jednym z najciekawszych stanowisk paleontologicznych w Polsce, znanym z wyjątkowo dobrze zachowanych późnojurajskich skamieniałości morskich i lądowych organizmów, w tym ostrogonów (szczególnie rzadko spotkanych w zapisie kopalnym skrzypłoczy), owadów oraz licznych kręgowców, takich jak ryby promieniopłetwe, żółwie, krokodylomorfy oraz ichtiozaury.

Teraz naukowcy z UJ i PAN przekazali, że natrafili w kamieniołomie na cztery zęby plezjozaurów. Te należały do różnych osobników i zostały znalezione w różnych częściach stanowiska. Największy okaz ma 5 cm długości, ale trudno jest określić, w których częściach szczęk się one znajdowały.

Określenie tego jest dość problematyczne, ponieważ w zależności od rodzaju plezjozaura występuje uzębienie homodontyczne tzn. jednolite albo heterodontyczne, czyli zróżnicowane w kształcie, w zależności od pozycji w szczęce. Bez dodatkowego materiału pozostaje to w wymiarze spekulacji – powiedział Łukasz Weryński, doktorant w Instytucie Nauk Geologicznych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.

To wyjątkowo dobrze zachowane zęby. Ich charakterystyczny wygląd: wydłużony, stożkowaty kształt, zakrzywienie pod odpowiednim kątem oraz widoczne bruzdy na powierzchni pozwoliły nam założyć, że należą one do plezjozaurów, prawdopodobnie z rodziny Cryptoclididae zamieszkującej głównie dzisiejsze tereny północnej Europy, szczególnie Anglii – wyjaśnił i dodał, że zespół naukowy nie liczy na znalezienie kompletnego szkieletu plezjozaura, gdyż szczątki tak dużych zwierząt wyjątkowo rzadko się zachowują, ale mają nadzieję na odkrycie kolejnych skamieniałości.

Źródło: Nauka w Polsce, Dentonet
Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.