Australia: opisano nowy gatunek pająka
YouTube Screenshot/TrendingMailBox

Australia: opisano nowy gatunek pająka

• Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 23.03.2023, 11:16

W australijskim stanie Queensland odkryto nowy i duży gatunek pająka. Naukowcy twierdzą, że musi on zostać objęty ochroną.

Zgodnie z niedawną publikacją Journal of Arachnology rzadki gatunek pająka, wyglądającego jak ptasznik, został sklasyfikowany jako trapdoor (pająk zamykający swoją jamę klapką) z rodzaju Euoplos. Zwierzę od 2017 roku jest przedmiotem szeroko zakrojonego programu badawczego. Michael Rix z Queensland Museum przekazał, że obecnie gatunek nosi nazwę Euoplos dignita, a po raz pierwszy został odkryty na początku XX wieku w pobliżu miast Monto i Eidsvold, jednak wówczas nie został zbadany, a przez to pozostał nienazwany i nieopisany.

Przez lata w kolekcji Queensland Museum znajdowało się parę okazów Euoplos dignita, a większość z nich zebrano przed 1970 rokiem. Jednak zespół naukowy Rixa miał trudności w prowadzeniu badań nad pająkiem, gdyż wszystkie sztuki były samicami. Paula Cushing z Denver Museum of Nature and Science wyjaśniła, że do identyfikacji i opisania gatunku z rzędu Mygalomorphae, do którego należy Euoplos, konieczne jest też posiadanie osobnika męskiego:

W przypadku pająków często trzeba zbadać genitalia, aby dowiedzieć się, czy to, na co patrzysz, jest czymś nowym dla nauki.

Zatem badacze musieli odnaleźć samca i pozyskać od niego materiał genetyczny. 3-tygodniowe poszukiwania zakończyły się sukcesem w maju 2021 roku w rejonie miast Monto i Eidsvold. Był to pierwszy od lat 90. XX wieku skolekcjonowany osobnik.

Po porównaniu znaleziska z okazami ze zbiorów muzealnych, zespół oficjalnie opisał Euoplos dignitas. Według badań samice tego gatunku mają czerwono-brązowy pancerz, budują nory i mogą urosnąć do ok. 5 cm długości ciała, co jak na tego typu pająki stanowi bardzo duży rozmiar. Samce posiadają miodowo-czerwony pancerz i nogi, a ich odwłoki są szarobrązowe. Zwierzęta te charakteryzują się też długowiecznością. Wśród trapdoorów z Mygalomorphae rekordzistą jest osobnik, który przeżył 43 lata.

Naukowcy twierdzą, że gatunek powinien na ten moment zostać objęty ochroną. Podczas poszukiwań okazało się, że większość przydrożnych siedlisk ucierpiała z powodu rolnictwa. Nie wiadomo jak duża może być populacja Euoplos dignita, dlatego na razie uznano, że jest to pająk rzadki. To będzie analizowane podczas dalszych badań.

Źródło: CNN
Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.