Odkrycie Polaków pomoże w opracowaniu nowych leków przeciwzakrzepowych

• Data publikacji: 23.10.2018, 16:20

Polscy naukowcy odkryli, że związki organiczne, które są wytwarzane przez roślinę z rodzaju żyworódka, wpływają na aktywność białka, które zapobiega krzepnięciu krwi. Pomoże to w opracowaniu nowych leków przeciwzakrzepowych.

Badacze z Katedry Biochemii Ogólnej Uniwersytetu Łódzkiego wraz z fitochemikami z Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa (IUNG) w Puławach wykazali, że bufadienolidy wytwarzane przez roślinę Kalanchoe daigremontiana modulują aktywność białka znajdującego się we krwi.

- Może to być pierwszy krok do dalszych odkryć w kierunku opracowania nowych leków chroniących przed nieprawidłowym krzepnięciem krwi. To może z kolei uchronić wielu pacjentów przed śmiercią spowodowaną zawałem lub udarem - powiedział współtwórca odkrycia, dr hab. Michał Ponczek z Katedry Biochemii Ogólnej na Wydziale Biologii i Ochrony Środowiska UŁ.

Fitochemicy z IUNG uzyskali z żyworódki frakcje bogate w bufadienolidy i określili, które bufadienolidy w niej występują.

- Część związków była już znana z innych źródeł, ale część była całkowicie nowa i nieznana nauce - dodał dr Ponczek.

Pierwsze badania biochemiczne wykazały, że frakcja ta hamuje działanie enzymu - trombiny. Trombina umożliwia powstanie nierozpuszczalnej fibryny z rozpuszczalnego fibrynogenu, umożliwiając krzepnięcie krwi. Włókna fibryny tworzą sieć, która zatrzymuje erytrocyty, leukocyty i płytki krwi, tworząc skrzep.

Naukowcy badali także wpływ tych samych frakcji bogatych w bufadienolidy na inny enzym – plazminę. Enzym ten ma działanie przeciwne niż trombina, ponieważ rozpuszcza powstały skrzep.

-Okazało się, że te same frakcje bufadienolidów z żyworódki hamowały aktywność tego enzymu jedynie przy bardzo wysokich stężeniach, natomiast przy niższych stężeniach dochodziło do zwiększania aktywności plazminy. Zatem odpowiednio zastosowane stężenie równocześnie hamuje trombinę  oraz aktywuje plazminę (enzym przeciwzakrzepowy) - wyjaśnił naukowiec.

Według naukowców, dalsze badania mogą doprowadzić do opracowania nowatorskiego leku przeciwzakrzepowego, który równocześnie hamowałby trombinę, a stymulował plazminę.

Polscy naukowcy opisali wyniki badań w międzynarodowym czasopiśmie International Journal of Biological Macromolecules.

Źródło: PAP - Nauka w Polsce