W meteorycie z Somalii odkryto nowe minerały
University of Alberta

W meteorycie z Somalii odkryto nowe minerały

• Dodał: Karol Truszkowski
  • Data publikacji: 31.12.2022, 19:50

Naukowcy odkryli co najmniej dwa nowe minerały, których nigdy wcześniej nie widziano na Ziemi, w masywnym meteorycie znalezionym w Somalii 2 lata temu.

Jak donosi Live Science, naukowcy z University of Alberta odkryli nowe dla nauki minerały w 70-gramowym kawałku pochodzącym z 15-tonowego meteorytu, na który natrafiono w Afryce wschodniej w 2020 roku. Po ich znalezieniu przeprowadzone zostały dalsze badania.

Minerałom nadano nazwy elaliit i elkinstantonit. Pierwsza nazwa pochodzi od samego meteorytu, któremu nadano nazwę El Ali, a ta odnosi się do nazwy somalijskiego miasta, w rejonie którego znaleziono kosmiczną skałę. Drugi minerał bierze swoją nazwę od Lindy Elkins-Tanton, co stanowi wyraz uznania dla jej wkładu w naukę.

Zespół badawczy jest przekonany, że nowo odkryte minerały mogą zawierać ważne wskazówki dotyczące formowania się asteroid. Planowane są dalsze analizy obu substancji, które być może określą warunki panujące podczas formowania się kawałka, który potem trafił na Ziemię, a także pozwolą lepiej zrozumieć procesy geologiczne asteroidy, z której meteoryt pochodzi. W związku z tym naukowcy chcieliby uzyskać więcej jego próbek.

Jednak na przeszkodzie dalszym badaniom może stanąć biznes. Kosmiczna skała została przeniesiona do Chin, gdzie poszukuje się jej potencjalnego nabywcy. Meteoryty mają zazwyczaj wysoką wartość handlową ze względu na ich rzadkość.

Źródło: IGN Southeast Asia
Karol Truszkowski – Poinformowani.pl

Karol Truszkowski

Miłośnik geografii, historii XX wieku, ciężkiej muzyki i japońskiej popkultury. Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych Uniwersytetu Warszawskiego.