Autonomiczna łódka przepłynęła północny Atlantyk

  • Data publikacji: 28.09.2018, 22:37

Bezzałogowy statek przepłynął  ponad 7200 km z Nowej Fundlandii do wybrzeży Norwegii. Wciąż pozostało mu 250 kilometrów do portu w Bergen. SB Met jest pierwszym statkiem, który ukończył wyzwanie Microtransat Challenge. Ma ono na celu promowanie rozwoju autonomicznych statków.

 

 

Sailbuoy – SB Met została zbudowana przez norweską firmę Offshore Sensing. Łódź wyposażona jest w sztuczną inteligencję, system czujników oraz urządzenia umożliwiające zdalną korektę kursu. 

 

SB Met jest pierwszym statkiem, który ukończył wyzwanie Microtransat Challenge. Ma ono na celu promowanie rozwoju autonomicznych statków. Poprzednich 20 prób tego rodzaju, podejmowanych od 2010 r., zakończyło się niepowodzeniem. Jest to kamień milowy, który pokazuje, że technologia bezzałogowych statków przy odpowiednim wsparciu finansowym jest wystarczająco mocna, aby  móc realizować rozbudowane misje, które mogą radykalnie obniżyć koszty badań oceanów, bezpieczeństwa granic i nadzoru na wzburzonych lub odległych wodach. 

 

Od strony technicznej

 

Zasilanie służy do nawigacji (autopilot i aparatura) oraz do zasilania czujników, rejestratorów danych i komunikacji. Dwumetrowa łódka została zaprojektowana tak, aby zużywała bardzo mało energii. Wewnętrzny zestaw baterii ma wystarczającą ilość energii do nawigacji przez 6 miesięcy bez ładowania. Łódka nie posiada silnika, porusza się tylko i wyłącznie przy pomocy wiatru. Jedną z największych zalet konstrukcyjnych jest to, że nie da się jej uszkodzić ani zaplątać w liny czy inne przedmioty na morzu. 

 

 

Sailbuoy może być używana do wielu różnych zastosowań w oceanach. Od pomiaru oceanów i parametrów atmosferycznych do śledzenia wycieków ropy lub działania jako stacja przekaźnikowa. 

 

 

Pełną trasę urządzenia oraz jego ostatnie położenie znajdziecie tutaj