Medytacja uważności sposobem łagodzenia bólu
- Dodał: Klaudia Nowak
- Data publikacji: 14.07.2022, 09:35
Naukowcy z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego odkryli, że medytacja uważności może przerwać konkretne połączenie między obszarami mózgu odpowiedzialnymi za odczuwanie bólu i tymi wytwarzającymi poczucie własnego Ja.
Praktyki oparte na uważności cieszą się z roku na rok coraz większym powodzeniem. Szeroko rozumiana medytacja uważności jest tradycyjnym dalekowschodnim sposobem radzenia sobie z bólem fizycznym i psychicznym, czego skuteczność potwierdzono w najnowszym badaniu mózgu 40 ochotników z konkretnymi dolegliwościami.
Badacze z Uniwersytetu Kalifornijskiego podzielili uczestników badania na 2 grupy: badaną i kontrolną. Członkowie pierwszej mieli za zadanie przejść 4 sesje skondensowanego treningu uważności, podczas którego koncentrowali się głównie na ćwiczeniach oddechowych oraz zmianie nastawienia do życia na tryb nieoceniający. W tym samym czasie osoby z grupy kontrolnej słuchały jedynie specjalnie przygotowanego audiobooka.
Przed, jak i po treningach naukowcy przeskanowali wszystkim uczestnikom badania ich mózgi. Dzięki temu odkryto, że osoby aktywnie praktykujące uważność odczuwają średnio o 32% mniejszą intensywność bólu oraz o 33% mniejszą jego nieprzyjemność. Wykryty sposób łagodzenia dolegliwości związany jest ze zmniejszoną synchronizacją lub stopniowym przerwaniem połączenia między obszarami mózgu odpowiedzialnymi za odczuwanie bólu oraz tymi wytwarzającymi poczucie samoświadomości.
Zdaniem badaczy: - To naprawdę ważne odkrycie dla milionów ludzi poszukujących szybko działającego i niefarmakologicznego leczenia bólu (…). Czujemy, że jesteśmy bliscy odkrycia nowego, nieopioidowego mechanizmu.
Źródła: University of California – San Diego/ Science Daily/ G. Riegner, G. Posey, V. Oliva, Y. Jung, W. Mobley, F. Zeidan, Disentangling self from pain: mindfulness meditation-induced pain relief is driven by thalamic-default mode network decoupling, „Pain” 2022, doi.: 10.1097/j.pain.0000000000002731/ M. Szpunar, O istocie uważności w nieuważnym świecie, „Kultura – Media – Teologia” 2020, nr 42, s. 22-36.
Klaudia Nowak
Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.