Odkryto miejsce, w którym rozpoczęła się pandemia dżumy w XIV wieku
Nicolas Pernot/Flickr

Odkryto miejsce, w którym rozpoczęła się pandemia dżumy w XIV wieku

• Dodał: Karolina Koźlak
  • Data publikacji: 16.06.2022, 09:56

W czwartek (16.06) media poinformowały, że naukowcy odkryli miejsce, w którym rozpoczęła się pandemia dżumy dymieniczej w XIV wieku.

Według naukowców z Uniwersytetu Stirling w Szkocji, niemieckiego Instytutu Maxa Plancka i Uniwersytetu w Tybindze pandemia rozpoczęła się na terenach dzisiejszego Kirgistanu w latach 30. XIV wieku. Czas i miejsce początku pandemii ustalono dzięki analizie próbek DNA pobranych z zębów znalezionych wśród pozostałych szczątków osób mieszkających w pobliżu jeziora Issyk-kul.

Dr Maria Spyrou, badaczka z Uniwersytetu w Tybindze, przekazała, że członkowie zespołu zsekwencjonowali DNA 7 osób, które zmarły w 1338 roku. W 3 przypadkach odkryto w materiale obecność bakterii z gatunku Yersinia pestis

- Nasze badania odpowiadają na jedno z największych i najbardziej fascynujących pytań w historii ludzkości. Udało nam się określić kiedy i gdzie zaczął działać jeden z najbardziej znanych i niesławnych zabójców ludzkości - przekazał dr Philip Slavin, historyk z Uniwersytetu Stirling.

Należy wspomnieć, że już wcześniej przypuszczano, że pandemia dżumy dymieniczej, określana mianem czarnej śmierci, rozpoczęła się w Kirgistanie, bowiem w tym obszarze odkryto w miejscach pochówków inskrypcje informujące o zarazie.

Dżuma dymienicza była przyczyną śmierci do 100 mln osób na świecie podczas pandemii tej choroby w latach 1346-1353. Po tym jak dżuma zaczęła rozprzestrzeniać się na terenach dzisiejszego Kirgistanu, choroba dotarła do Kaffy. Wówczas mongolska armia pod dowództwem chana Jani Bega oblegała miasto. Wojskowi za pomocą katapult wrzucali w obręb miasta zwłoki członków armii, którzy zmarli z wówczas nieznanego powodu. Mieszkańcy, którzy uciekli z miasta przed najazdem mongolskiej armii, byli jedną z przyczyn rozprzestrzenienia się choroby po innych częściach Europy.

Źródło: BBC
Karolina Koźlak – Poinformowani.pl

Karolina Koźlak

Studentka kryminalistyki i nauk sądowych, inżynier zootechniki, copywriter i pasjonatka tanatologii.