Optymalna długość snu dla osób w średnim i starszym wieku - nowe badanie
Shane/Unsplash

Optymalna długość snu dla osób w średnim i starszym wieku - nowe badanie

• Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 02.05.2022, 08:20

Naukowcy z Uniwersytetów Cambridge i Fudan w swoim najnowszym badaniu odkryli najbardziej optymalną dla organizmu osób w średnim i starszym wieku długość snu. Wynosi ona 7 godzin. Sen krótszy lub dłuższy od wskazanego wiąże się natomiast z gorszą wydajnością wielu funkcji poznawczych oraz słabszym zdrowiem psychicznym.

O najlepszej długości snu dla osób w różnym wieku powstała do tej pory gargantuiczna liczba badań naukowych. Temat ten nie został jednak wyczerpany, a z roku na rok przybywa coraz to nowszych doniesień. Jedne są ze sobą sprzeczne, inne podtrzymują tezy wcześniejszych badaczy i tak też się stało w najnowszym badaniu naukowców z Wielkiej Brytanii oraz z Chin.

Badacze przeanalizowali dane zebrane od blisko 500 tysięcy osób dorosłych od 38. do 73. roku życia. Pozyskane informacje i materiały pochodziły z brytyjskiego biobanku. Ponadto uczestnikom badania zadano pytania odnoszące się m.in. do: wzorców snu, zdrowia psychicznego, aktualnego samopoczucia. Grupa badana poddana została również specjalnym testom sprawdzającym ich funkcje poznawcze. Nie obyło się także bez obrazowania mózgu i zebrania danych genetycznych.

Na wskazanej podstawie zespół badaczy odkrył, że niewystarczający oraz nadmierny czas snu wiąże się z zaburzeniami funkcji poznawczych, w tym z opóźnioną szybkością przetwarzania informacji czy problemami z pamięcią i skupieniem uwagi. Ponadto naukowcy doszli do wniosku, że 7 godzin to najbardziej optymalna długość snu dla osób w wieku średnim i starszym, która pozytywnie przekłada się na zdrowie psychiczne i utrzymanie funkcji poznawczych na standardowym poziomie.

Ponadto wykazano, że niewystarczająca ilość snu wolnofalowego, czyli tzw. głębokiego, może być najbardziej prawdopodobną przyczyną pogarszających się umiejętności i zdolności poznawczych. W miarę starzenia się człowieka stan ten może się pogłębiać, prowadząc do szybszego rozwoju niektórych form demencji.

Jak podkreślają badacze, dobra jakość snu na każdym etapie życia jest niezwykle ważna dla naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. Bez zoptymalizowanej regeneracji nasz mózg nie będzie w stanie efektywnie przetwarzać zbieranych w ciągu dnia informacji. W tym względzie znalezienie sposobów na poprawę snu i wydłużenie bądź skrócenie jego długości staje się kluczowym zadaniem w odniesieniu do wcześniej wspominanych aspektów egzystencji.

Źródła: University of Cambridge/ Science Daily/ Y. Li, B. J. Sahakian, J. Kang, Ch. Langley, W. Zhang, Ch. Xie, S. Xiang, J. Yu, W. Cheng, J. Feng, The brain structure and genetic mechanisms underlying the nonlinear association between sleep duration, cognition and mental health, „Nature Aging” 2022, doi.: 10.1038/s43587-022-00210-2.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.