Wpływ środowiska rodzinnego na edukację niezmienny od stulecia
Feliphe Schiarolli/unsplash

Wpływ środowiska rodzinnego na edukację niezmienny od stulecia

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 22.04.2022, 11:00

Naukowcy z Uniwersytetu w Yorku, na podstawie analizy danych zebranych od 92 tysięcy osób urodzonych w latach 1921-2011, wykazali, że nierówności w zakresie osiągnięć szkolnych między uczniami z ubogich i bardziej uprzywilejowanych domów są niezmienne od stulecia.

 

Status społeczno-ekonomiczny jest jednym z najsilniejszych predyktorów sukcesu edukacyjnego. Nierówności w tym zakresie od wielu lat są niwelowane z różnym skutkiem. Jak jednak zawiadamiają badacze z Wielkiej Brytanii, problem ten od stu lat pozostaje w stanie stagnacji.

 

Różnice odnoszące się do miejsca urodzenia dziecka warunkują jego możliwości edukacyjne. Wpływ ten obserwowany jest od początku nauki w szkole, a wraz z kolejnymi latami utrzymuje się i nierzadko pogłębia. Niektóre wcześniejsze badania w tym zakresie sugerowały wręcz, że obecnie pochodzenie rodzinne oddziałuje jeszcze intensywniej na wyniki uzyskiwane przez ucznia w szkole w wielu regionach świata.

 

Permanentne oddziaływanie wspomnianego czynnika stymuluje pogłębianie się nierówności społecznych oraz ekonomicznych. Zdaniem głównej autorki badania, profesor Sophie von Stumm, dzieci z ubogich środowisk, niezależnie od tego czy urodziły się w 1921 roku, czy współcześnie, wciąż mają tak samo niskie perspektywy na przyszłość w porównaniu z możliwościami uczniów z klas uprzywilejowanych.

 

Badacze wzywają polityków i inne osoby znaczące względem większej interwencji w tym zakresie. Podkreślają przy tym niebagatelne znaczenie pandemii, która odcisnęła najmocniej swoje piętno na dzieciach z ubogich środowisk rodzinnych.

 

 

Źródła: University of York/ Science Daily/ Nature/ rpo.gov.pl/ P. Długosz, Nierówności edukacyjne jako problem społeczny w społeczeństwach posttransformacyjnych, „Zeszyty Pracy Socjalnej” 2017, nr 22 (2), s. 143-156/ S. von Stumm, S. N. Cave, P. Wakeling, Persistent association between family socioeconomic status and primary school performance in Britain over 95 years, „Science of Learning” 2022, nr 7 (1), doi.: 10.1038s41539-022-00120-3.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.