Szczepionka na trądzik?

• Data publikacji: 12.09.2018, 16:46

Trądzik pospolity to jedna z najczęstszych chorób skóry, która nie dotyczy wyłącznie osób w wieku dojrzewania. Journal of Investigative Dermatolog informuje o badaniach, których wyniki mogą dostarczyć naukowcom niezbędnych informacji, potrzebnych do opracowania szczepionki przeciwtrądzikowej.

Trądzik jest chorobą skóry, która występuje najczęściej w wieku pokwitania. Powstawanie zmian chorobowych wiąże się z nadmiernym wytwarzaniem łoju i wzmożonym rogowaceniem komórek przewodu wyprowadzającego gruczołów łojowych skóry. Za stan zapalny towarzyszący zmianom odpowiedzialne są bakterie (między innymi Propionibacterium acnes), które obecne są na powierzchni naszej skóry.

Mimo, że trądzik nie jest chorobą zagrażającą życiu, to może oddziaływać na zdrowie psychiczne człowieka w znaczący sposób. Dotknięte nim osoby posiadają obniżone poczucie własnej wartości, mają problem z nawiązywaniem nowych znajomości. Szczególnie istotne jest to w przypadku nastolatków.

- Potencjalny wpływ naszych odkryć na życie setek milionów osób cierpiących na trądzik pospolity jest ogromny - mówi dr Chun-Ming Huang z Wydziału Dermatologii Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego, który jest głównym autorem badań

- Obecne leki są często niewystarczające i mogą powodować trudne do zniesienia działania niepożądane. Szczepionka przeciwtrądzikowa mogłaby obejść potencjalne działania niepożądane retinoidów i antybiotyków, czyli tych środków, które mamy do dyspozycji obecnie - dodaje Huang

Naukowcy chcą, aby szczepionka atakowała bakterie obecne w skórze ludzi dotkniętych trądzikiem. Badania ukazały, że tzw. czynnik Christie-Atkinsa-Muncha-Petersona (CAMP), czyli toksyna, którą wydzielają bakterie Propionibacterium acnes, może wywoływać stany zapalne. Na podstawie tej wiedzy naukowcy zaprojektowali serię eksperymentów na myszach. Sprawdzali, czy możliwe jest zahamowanie stanu zapalnego poprzez zastosowanie przeciwciał neutralizujących czynnik CAMP.

Okazało się, że użyte przeciwciała rzeczywiście zmniejszyły odpowiedź zapalną.

Z pewnością nowoczesna terapia przeciwtrądzikowa powinna być zaprojektowana wyjątkowo starannie, aby uniknąć zaburzenia mikrobiomu, który zapewnia homeostazę skóry - komentuje znany dermatolog szwajcarski dr Emmanuel Contassot.

Dodatkowe źródło:

The Anti-Inflammatory Activities of Propionibacterium acnes CAMP Factor-Targeted Acne Vaccines