Sztuczna inteligencja emocjonalna może zmienić postrzeganie robotów społecznych przez starszych ludzi
Unsplash/Alex Knight

Sztuczna inteligencja emocjonalna może zmienić postrzeganie robotów społecznych przez starszych ludzi

  • Data publikacji: 24.02.2022, 07:30

Naukowcy z prywatnej amerykańskiej uczelni w Denver przeprowadzili badanie pilotażowe, którego celem było zbadanie, w jaki sposób osoby starsze postrzegają roboty, które wspomagały ich w codziennych czynnościach. Odkrycie opublikowało czasopismo IEEE Transactions on Affective Computing. Badacze przeprowadzili badanie na 10 starszych osobach mieszkających w Eaton Senior Communities w Kolorado. Jest to ośrodek przeznaczony dla osób powyżej 62. roku życia.

 

Uczestnicy zostali poproszeni o kontakt z robotem stworzonym przez DreamFace Technologies o nazwie Ryan, a następnie o podzielenie się swoimi spostrzeżeniami i opinią. Do badania trwającego 3 tygodnie użyto dwóch różnych wersji robota. Jeden posiadał zachowania empatyczne, a drugi nie reagował na emocje użytkowników. Dwa razy w tygodniu przez 15 minut losowo wybrani seniorzy wchodzili w interakcje z dwoma odrębnymi robotami. Dodatkowo przed spotkaniem, jak i po byli proszeni o ocenę swojego nastroju w skali od 0 do 10. Uzupełniająco badacze przeprowadzili wywiady z poszczególnymi uczestnikami i poprosili ich o wypełnienie ankiety po zakończeniu badania.

 

Po przeanalizowaniu zebranych danych okazało się, że zarówno roboty z funkcją inteligencji emocjonalnej, jak i te, które były nieempatyczne, oddziaływały korzystnie na użytkowników. Niemniej jednak opinie przekazane w ankietach sugerują, że użytkownicy postrzegali empatycznego Ryana jako bardziej angażującego i dającego się polubić. Roboty asystujące społecznie są specjalnie zaprojektowane, aby pomóc starszym osobom w wykonywaniu codziennych czynności. Potrafią one stymulować psychicznie użytkowników i oferować im podstawowe wsparcie emocjonalne. Aby jednak ich skuteczność była jak największa, roboty powinny być w stanie angażować się w znaczące interakcje społeczne oraz identyfikować emocje użytkowników i odpowiednio na nie reagować. W rezultacie może to zwiększyć zaufanie ludzi do robotów, a dodatkowo promować ich dobre samopoczucie emocjonalne. Odkrycia zespołu naukowców umożliwiają w przyszłości podjęcie badania na większej próbie uczestników, co da dalszą ocenę wpływu sztucznej inteligencji emocjonalnej na postrzeganie robotów społecznych. 

 

Źródło: techxplore.com