Hotel obsługiwany przez roboty-dinozaury
BBC Click/YouTube Screenshot

Hotel obsługiwany przez roboty-dinozaury

  • Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 23.02.2022, 15:07

Japońska sieć hoteli o nazwie Henn na Hotel lub Dziwny Hotel posiada specyficzny personel. Elementy nowoczesnych, wysokich technologii oraz sztucznej inteligencji znajdują tam odzwierciedlenie w postaci pracowników, którymi są roboty-dinozaury.

 

Hotele Henn na zlokalizowane są w największych japońskich miastach, w tym w Osace, Kioto i Tokio. Oferta obiektów jest dedykowana dla klientów poszukujących niecodziennych, wręcz ekstrawaganckich doświadczeń. Hotel położony w Sasebo w Nagasaki oferuje różne rodzaje automatycznych recepcjonistów, w tym anglojęzycznych dinozaurów (przeznaczonych do obsługiwania gości, którzy przybywają z zagranicy) i mówiącą po japońsku żeńską androidkę (do rozmów z miejscowymi).

 

Łączenie ze sobą robotyzacji, automatyzacji i sztucznej inteligencji w działalności hotelarskiej przeżywa w azjatyckich przedsiębiorstwach rozkwit. Częściowo jest on podyktowany warunkami pandemii COVID-19 i wymaganiami ograniczania bezpośrednich kontaktów międzyludzkich. Urządzenia określane jako robot personhood (z ang. osobowość robota) stanowią nowoczesne, zaawansowane maszyny o charakterze antropocentrycznej sztucznej inteligencji i jako takie mogą być zgodnie z prawem wykorzystywane w życiu społeczno-gospodarczym. Zbudowanie robotów wymaga interdyscyplinarnej wiedzy z biotechnologii, inżynierii genetycznej i cyborgizacji.

 

Sztuczne dinozaury, które obsługują klientów w recepcji Henn na, noszą specjalny toczek, imitujący rodzaj uniformu służbowego. Do ich zadań należy powitanie gości, którzy w większości nie mówią po japońsku, a także kompleksowe przeprowadzenie procesu zameldowania i wymeldowania podróżnych. Roboty przejmują bagaże klientów po dopełnieniu formalności związanych z dokumentacją zakwaterowania. W obiekcie Henn na Hotel zlokalizowanym na wschód od Tokio, dwa roboty-dinozaury posiadają pełną kontrolę nad recepcją, wywołując zaskoczenie wśród wchodzących do środka turystów.

 

Zrobotyzowane dinozaury przetwarzają informacje niezbędne do całościowej odprawy za pośrednictwem systemu wgranego do tabletu, który pozwala klientom wybrać język (w tych placówkach sieci, gdzie nie jest obecna androidka). Członkowie automatycznego personelu posługują się japońskim, angielskim, chińskim lub koreańskim. Efekt ich działań jest nieco kuriozalny, gdyż dinozaury gestykulują swoimi długimi ramionami i rzeczowo wypowiadają frazy kierowane do człowieka. Yukio Nagai, menager w Henn na Hotel Maihama Tokyo Bay, przyznaje, że niektórzy klienci uważają to za umiarkowanie niepokojące zjawisko.

 

Źródło: BBC Click, BBC, Henn na Hotel, Phys.org, Prawo sztucznej inteligencji