Gra online służąca do nauki o kształtach liter
Willi Heidelbach/PxHere

Gra online służąca do nauki o kształtach liter

  • Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 18.02.2022, 15:55

Naukowcy zaprojektowali aplikację, w której gracze oceniają klasyfikację kształtów liter w systemach pisma na świecie. Dzięki formule gry opartej na crowdsourcingu, badacze lepiej zrozumieją, w jaki sposób kształty liter ewoluowały, aby stać się bardziej charakterystycznymi.

 

Gra, nazwana glyph, pozwala graczom konkurować ze sobą w sortowaniu kształtów liter z różnych systemów pisma w kategorie, które sami wymyślą. Najbardziej oryginalne i pouczające klasyfikacje wygrywają dodatkowe punkty.

 

- Nauka jest dobra w sortowaniu rzeczy w klasyfikacje. Chemicy mają tabelę pierwiastków, biolodzy mają system gatunków - istnieją zasady sortowania nawet Pokémonów! Ale nie ma czegoś takiego dla liter. Dla niektórych pism owszem, ale nie dla wszystkich liter na świecie - wyjaśniała dr Yoolim Kim z Instytutu Koreańskiego Uniwersytetu Harvarda

 

W dziedzinie psychologii wizualnej, czyli badaniu tego, jak rzeczy, które widzimy, wpływają na sposób naszego myślenia, brakuje obecnie słownictwa do opisywania kształtów liter. Do tej pory były one badane głównie z punktu widzenia lingwistyki, a tylko w kilku badaniach przyglądano się ich kształtom i właściwościom wizualnym przy użyciu dużych zbiorów danych odzwierciedlających różnorodność światowych pism. Naukowcy mają nadzieję, że nowa aplikacja doprowadzi do powstania wspólnego standardu, który może ujednolicić badanie systemu pisma w lingwistyce i psychologii wizualnej.

 

W pierwszym etapie naukowcy spróbują odpowiedzieć na pytanie, które dotyczy odrębności liter: w jaki sposób litery w piśmie są wystarczająco różne od siebie, aby nie były zbyt trudne do przetworzenia. Zespół badawczy ma nadzieję zbudować gramatykę kształtów liter, osiągając dla kształtu pisma to, co lingwiści zrobili dla dźwięków języka. Pozwoli im na to otwarta formuła gry tzw. crowdsourcing, czyli zaproszenie dużej liczby graczy do udziału w projekcie.

 

- Typologia liter naprawdę otworzy drzwi do badań nad systemami pisma. Ale zamiast prosić specjalistów o jej stworzenie, prosimy o pomoc społeczeństwo - powiedziała dr Kim.

 

Działanie gry polega na przedstawieniu graczom zestawu znaków z jednego z 45 języków pisanych zawartych w aplikacji. Gracze dotykają liter, aby stworzyć grupę opartą na ich wizualnych podobieństwach, a następnie tworzą reguły opisujące ich podobieństwa. Następnie zespół uruchomi narzędzia do uczenia maszynowego na podstawie wkładu uczestników, aby zidentyfikować najbardziej wiarygodne informacje.

 

Link do gry: https://glyph.shh.mpg.de/

Źródło: Max Planck Society

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.