Nowa Zelandia: naukowcy odkryli rzadki gatunek rekina-widmo
SharkAdvocates/Twitter Screenshot

Nowa Zelandia: naukowcy odkryli rzadki gatunek rekina-widmo

• Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 16.02.2022, 15:45

W Nowej Zelandii w pobliżu Wyspy Południowej naukowcy odkryli rzadki gatunek młodego rekina-widmo, który żyje w głębinach morskich.

Hydrolagus trolli to rekiny-widmo, mało znane gatunki ryb, określane również chimerami. Są blisko spokrewnione z rekinami i płaszczkami, a ich szkielet składa się głównie z chrząstki. Nie są jednorodną rodziną, niektóre odmiany gatunkowe wolą morskie głębiny, inne żyją w płytkich wodach przybrzeżnych. Nie ma szacunków co do liczebności populacji, ponieważ są bardzo rzadko widywane.

Naukowcy z Narodowego Instytutu Wody i Atmosfery (NIWA) we wtorek (15.02) dokonali przypadkowego odkrycia młodego rekina na głębokości około 1,2 kilometra pod taflą wody. Doktor Brit Fanucci, jeden z członków zespołu badawczego, nazwał znalezisko niesamowitym i powiedział, że stworzenie pojawiło się w trakcie badania innych podwodnych populacji. Badacze zakładają, że młody rekin-widmo przyszedł na świat całkiem niedawno, ponieważ jego żołądek wciąż był pełen substancji odżywczych z jaja.

Młodociane osobniki mogą żyć w bardzo różnych środowiskach, mogą mieć inną dietę, mogą nawet wyglądać zupełnie inaczej niż dorośli, mają charakterystyczne wzory kolorystyczne. To odkrycie pomoże nam lepiej zrozumieć biologię i ekologię gatunku. Planujemy całą serię badań morfometrycznych i pomiarów ciała - powiedział dr Fanucci.

Źródło: BBC

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.