Jak muszka owocowa używa słońca do nawigacji?

• Data publikacji: 05.09.2018, 21:30

Naukowcy z Caltech odkryli, że muszki owocowe używają słońca jako punktu orientacyjnego. Dzięki temu mogą one poruszać się po liniach prostych, pokonując duże odległości. Badania opisane są w czasopiśmie Current Biology

Muszka owocowa to najbardziej znany przedstawiciel wywilżankowatych. Jej ciało ma niewielkie rozmiary i żółtawy kolor. Na odwłoku znajdują się poziome pasy. Jej skrzydła są owalne, błoniaste, przeźroczyste. Na głowie znajdują się dość duże, jaskrawe, czerwone oczy złożone.

Muszki owocowe mogą latać nawet do dziewięciu kilometrów w ciągu jednego dnia, poszukując pożywienia i wody. W jaki sposób te małe owady są w stanie poruszać się na tak duże odległości, jednocześnie nie gubiąc się?

- To było zaskakujące, gdy odkryliśmy, że te zwykłe muchy, które przelatują wokół misek z owocami i kieliszków do wina, mogą przemierzać wiele kilometrów, obierając sobie słońce za punkt orientacyjny - mówi Dickinson, który należy do Tianqiao i Chrissy Chen Institute for Neuroscience w Caltech.

Naukowcy stwierdzili, że muszki wykorzystują do nawigacji słońce. Owady zostały umieszczone w "symulatorze lotu", w którym trzymane były w jednym miejscu, ale wciąż mogły poruszać skrzydłami w odpowiedzi na bodźce wzrokowe. Mucha ustalała położenie słońca względem siebie i leciała na wprost, ciągle uważając na ewentualne zmiany położenia słońca. Dalsze badania ukazały, że za tę zdolność odpowiadają specjalne neurony, które muszki posiadają w swoich mózgach. Genetyczne zmodyfikowanie tych neuronów sprawiło, że owady leciały ślepo w kierunku słońca.

- Prawdopodobnie te specjalne neurony są częścią bardziej złożonego układu nawigacyjnego, który chcielibyśmy poznać. Jest jeszcze wiele pytań, na które nie znamy odpowiedzi i mamy nadzieję, że przyszłe badania dostarczą nam cennych informacji - mówi Ysabel Giraldo