Najstarsze szczątki homo sapiens starsze niż sądzono. Liczą ponad 230 tys. lat
Baidou Ahmed/pexels

Najstarsze szczątki homo sapiens starsze niż sądzono. Liczą ponad 230 tys. lat

• Dodał: Damian Olszewski
  • Data publikacji: 15.01.2022, 18:54

Najstarsze szczątki homo sapiens odkryto w latach 60. XX w. w Etiopii, jednak do tej pory błędnie zakładano, że ich wiek nie przekracza 200 tys. lat. Najnowsze datowanie, którego wyniki naukowcy opublikowali w prestiżowym czasopiśmie Nature, wskazuje, że pozostałości liczą ponad 230 tys. lat.

Szczątki nazwano Omo I, od miejsca, w którym je odkryto, czyli doliny rzeki Omo. Pozostałości po prehistorycznym człowieku były pogrzebane w warstwach popiołu wulkanicznego, z tego względu istotnym było ustalenie, kiedy doszło do erupcji.

Każdy wybuch wulkanu pozostawia po sobie swój odcisk palca, związany z wypływem magmy, uwięzionymi pod powierzchnią minerałami i chemicznym składem szkła wulkanicznego, jak wyjaśnia Celine Vidal z University of Cambridge.

Badacze przeanalizowali ślady po erupcji wulkanu Shala, leżącego w odległości 400 km od miejsca, w którym znaleziono Omo I. Doszli do wniosku, że wybuch nastąpił 230 tys. lat temu, a że szczątki homo sapiens znajdowały się w niższej warstwie, świadczy to o tym, że muszą być jeszcze starsze niż erupcja.

Źródło: naukawpolsce.pl