Odkryto 14 nowych gatunków ryjówek
Hyun tae Kim/Wikimedia Commons

Odkryto 14 nowych gatunków ryjówek

• Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 20.12.2021, 19:30

Zespół badaczy z Uniwersytetu Stanowego Luizjany (USA) zidentyfikował 14 nowych endemicznych gatunków ryjówek na jednej z indonezyjskich wysp. Odkrycie to jest niezwykle ważne, ponieważ od 1931 roku naukowcy nie odkryli jednorazowo większej liczby gatunków z gromady ssaków.

Identyfikacji 14 gatunków ryjówek dokonano na indonezyjskiej wyspie Sulawesi (znanej także pod nazwą Celebes) położonej na Oceanie Spokojnym. Do tej pory znanych było 461 gatunków wyróżnionej grupy ssaków owadożernych.

Naukowcy przez dekadę analizowali zbiory danych dotyczących genetyki i morfologii różnych gatunków ryjówek poznanych w latach 2010-2018 i porównali je z innymi, odkrywanymi na przestrzeni XX wieku. W ten sposób zespół badaczy przejrzał prawie 1400 zachowanych okazów. Na tej podstawie badacze rozpoznali 21 gatunków ryjówek na wyspie Sulawesi, w tym zidentyfikowali 14 nowych gatunków endemicznych.

Główny kierownik badań, mammolog Jake Esselstyn, w następujący sposób podsumował sukces zespołu badawczego: - Jeśli możemy dokonać odkryć tak wielu nowych gatunków w stosunkowo dobrze znanych grupach, takich jak ssaki, wyobraźmy sobie, jak wygląda nieudokumentowana różnorodność u mniej widocznych organizmów.

Źródła: newscientist.com/ J. A. Esselstyn, A. S. Achmadi, H. Handika, M. T. Swanson, T. C. Giarla, K. C. Rowe, Fourteen New, Endemic Species of Shrew (Genus Crocidura) from Sulawesi Reveal a Spectacular Island Radiation, „Bulletin of the American Museum of Natural History” 2021, nr 454 (1), doi.: 10.1206/0003-0090.454.1.1/ Science Daily.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.