3 typy poszukiwaczy informacji
Matthew Guay/unsplash

3 typy poszukiwaczy informacji

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 05.12.2021, 12:25

Naukowcy z University College London (UCL) przeprowadzili serię badań sprawdzających dominujące u ludzi sposoby poszukiwania informacji. Na tej bazie wyróżniono 3 główne typy poszukiwaczy informacji.

 

Badacze przeprowadzili 5 eksperymentów, w których wzięło udział 543 uczestników. Oceniano w nich istotność poszczególnych czynników warunkujących zachowania związane z poszukiwaniem informacji na dany temat.  Przykładowo, w jednym z eksperymentów uczestnicy zostali zapytani o to, ile chcieliby wiedzieć o informacjach z zakresu zdrowia, natomiast w innym sprawdzano zainteresowanie i motywację względem zbierania informacji dotyczących finansów.

 

W następnym etapie badani oceniali, jak bardzo przydatne są dla nich poszczególne informacje i przewidywali, w jaki sposób będą się po ich przyswojeniu czuli. W dwóch eksperymentach uczestnicy wypełniali również specjalnie zaprojektowane kwestionariusze szacujące ogólny stan zdrowia psychicznego.

 

Na podstawie powyższych badań naukowcy doszli do wniosku, że większość ludzi należy do jednego z trzech różnych typów poszukiwaczy informacji. Są to osoby:

  1. biorące pod uwagę wpływ informacji na własne uczucia i samopoczucie,
  2. kierujące się przydatnością zbieranych informacji,
  3. poszukujące informacji dotyczących spraw, o których myślą najczęściej.

 

Co istotne, niektórzy uczestnicy powtarzali eksperymenty kilka razy w odstępie paru miesięcy. Naukowcy odkryli, że większość ludzi przekłada jeden z trzech motywów (uczucia, użyteczność, obiekt myśli) nad innymi, a ich tendencja jest względnie stała w czasie.

 

Jak podkreśla Christopher Kelly, jeden ze współautorów badań: Dzięki zrozumieniu motywacji ludzi do poszukiwania informacji, decydenci mogą zwiększyć prawdopodobieństwo, że ludzie będą angażować się i czerpać korzyści z ważnych informacji. Na przykład, jeśli decydenci podkreślają potencjalną przydatność swojego przekazu i pozytywne odczucia, jakie może on wywołać, mogą poprawić skuteczność swojego przekazu.

 

 
Źródła: Science Daily/ Ch. A. Kelly, T. Sharot, Individual differences in information-seeking, „Nature Communications” 2021, nr 12 (1), doi.: 10.1038/s41467-021-27046-5.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.