Odkryto efekt kwantowy blokujący atomy przed rozpraszaniem światła
Hal Gatewood/Unsplash

Odkryto efekt kwantowy blokujący atomy przed rozpraszaniem światła

• Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 22.11.2021, 20:03

Najnowsze osiągnięcia naukowe wskazują, że w ultrazimnej, gęstej chmurze atomów, efekt kwantowy decyduje o tym, czy rozpraszają one światło. W sytuacji, gdy stany kwantowe są w pełni wysycone, poszczególne atomy nie mogą doprowadzić do rozproszenia światła. Potwierdzeniem tego odkrycia są wyniki eksperymentów fizycznych.

Atomy zamknięte ze sobą w odpowiednich warunkach nie mają możliwości zmiany swoich stanów kwantowych. To wprowadza pewnego rodzaju ograniczenie, przez które ​​atomy nie mogą rozpraszać światła w normalny sposób. Oddziaływanie atomów na światło jest powszechnie znane, jednak za zwyczajne uznaje się tylko rozproszenie wiązki na chmurę atomów, zauważalne w ziemskiej atmosferze. To z kolei powoduje, że np. nieboskłon jest widzialny jako błękitny. Nowe zjawisko, które przewidywano już trzydzieści lat temu, zostało zaobserwowane po raz pierwszy przez trzy zespoły badawcze, które prowadziły nad tym eksperymenty. Prace badawcze prowadził zespół MIT, grupa z Uniwersytetu Otago  (nowozelandzka uczelnia publiczna) oraz Instytut Badawczy JILA w Boulder (USA).

Wyniki eksperymentów odnoszą się zarówno do reguły Pauliego, jak i wnoszą dodatkowy wkład do wiedzy na temat nowych sposobów kontrolowania atomów oraz światła. Peter Zoller, fizyk teoretyczny z Uniwersytetu w Innsbrucku, podkreśla, że odkrycie pozwala na znalezienie szeregu zastosowań dla tego zjawiska. Przykładem jest chociażby potencjał przechowywania informacji kwantowych przez dłuższy czas w komputerze kwantowym. Kontynuacja prac daje szanse by oszacować, na ile realistyczne są przewidywania uczestników eksperymentów i analityków rezultatów tych badań.

Źródło: Science News