Użytkownicy Spotify słuchają muzyki w tym samym czasie?
MIH83/Pixabay

Użytkownicy Spotify słuchają muzyki w tym samym czasie?

• Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 15.11.2021, 20:20

Trzech naukowców z Uniwersytetu w Aarhus i Królewskiej Akademii Muzycznej odkryło, że ludzie, którzy słuchają muzyki poprzez serwisy strumieniowe, takie jak np. Spotify, mają tendencję do robienia tego podczas tych samych bloków czasowych każdego dnia - choć w trakcie weekendów jest więcej różnic.

W ciągu ostatnich kilku dekad słuchanie muzyki zmieniało się wraz z rozwojem technologii odtwarzania, od fonografów do magnetofonów, płyt CD, a aktualnie odtwarzaczy cyfrowych. W nowym badaniu naukowcy zastanawiali się nad zwyczajami słuchania muzyki przez subskrybentów serwisu Spotify. W tym celu uzyskali i przeanalizowali ponad 2 miliardy danych z serwisu streamingowego.

Badacze zidentyfikowali pewien wzór - ludzie słuchali muzyki w różnych, ale specyficznych blokach czasowych: rano, po południu, wieczorem, w nocy i późno w nocy. Co ciekawe, bloki czasowe były podobne w całej bazie użytkowników Spotify. Oczywiście nie wszyscy słuchali tych samych utworów, a nawet tego samego gatunku, ale istniały pewne inne godne uwagi wzorce.

Użytkownicy mieli tendencję do zmniejszania głośności z samego rana, a następnie zwiększali ją w miarę upływu czasu. Stwierdzono również, że tempo muzyki, której słuchali, było wolne w ciągu dnia, ale potem wzrastało w nocy, ostatecznie przekształcając się w muzykę nadającą się do tańca.

Badacze przeprowadzili również eksperyment, który pozwolił śledzić nawyki 89 znanych im ochotników. Dane z tego eksperymentu ujawniły, że użytkownicy częściej słuchali playlist, które sami stworzyli, niż korzystali z tych stworzonych przez algorytmy Spotify. Nie byli jednak w stanie wykryć wzorców w takich listach odtwarzania.

Źródło: Royal Society Open Science

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.