Morski robak-penis jest przodkiem pustelniczych zwierząt
David Clode/Unsplash

Morski robak-penis jest przodkiem pustelniczych zwierząt

• Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 10.11.2021, 14:15

Nowo opisane skamieliny sugerują, że stworzenia morskie znane jako robaki-penisy ukrywały się pół miliarda lat temu w pustych muszlach dla osłony swojego miękkiego, giętkiego ciała. To z kolei dało początek zachowaniom pustelniczym w świecie zwierząt. Dowody na ten styl przetrwania wzbogacają osiągnięcia współczesnej paleontologii.

Naukowcy szacują, że stworzenia znane jako robaki-penisy (z ang. penis worms) są prekursorami pustelniczego sposobu życia zwierząt, jaki obecnie występuje u kilku gatunków skorupiaków, w tym u kraba pustelnika. Poszukiwanie schronienia w porzuconych muszlach stanowiło element przetrwania już 500 milionów lat temu, na co wskazuje najnowsze odkrycie paleontologiczne. Wykorzystywanie pustych muszli przez różne stworzenia ma na celu ochronę przed drapieżnikami, co podkreśla Martin Smith, paleontolog z Durham University w Anglii.

Do niedawna najstarsze odnalezione skamieniałości pustelników datowano na około 170 milionów lat. Najnowsze dane pozwalają wnioskować, iż ten tryb życia zwierząt wodnych był znany już w okresie kambru. Szczątki robaków-penisów zostały zachowane w skałach, które jeszcze pół miliarda lat temu stanowiły osady dna morskiego na terenie dzisiejszych południowych Chin. Muszle w kształcie stożka, które zostały wówczas przejęte przez poszczególne osobniki, należały prawdopodobnie do ​​hiolitów (prehistorycznych bezkręgowców morskich).

Morskie stworzenia, jakie chroniły się w pustych muszlach, są zaliczane do grupy zwanej priapulid worms, a zatem powszechnie znanych robaków-penisów. Termin został zaczerpnięty bezpośrednio od specyficznego kształtu ciała i wyglądu zewnętrznego tych stworzeń. Odkrycie dokonane w chińskich skałach wskazuje na spójny stosunek między rozmiarem robaka a skorupą. Okazuje się, że zwierzęta wybierały muszlę w oparciu o możliwość dopasowania się do jej powierzchni wewnętrznej i uzyskania optymalnej ochrony.

Według Jakoba Vinthera, paleontologa z University of Bristol w Anglii, związek tego rodzaju schronienia i robaków-penisów nie jest przypadkowy. Bezkręgowce zwyczajowo dobierają kryjówki idealnie dostosowane do ich anatomii. Nierozstrzygnięta pozostaje kwestia przenoszenia muszli z miejsca na miejsce, jak robią to kraby pustelniki. Okres kambryjski jest określany przez środowisko naukowe jako Wielki Wybuch życia, gdyż cechował się wyjątkową dynamiką zmian ewolucyjnych.

Źródło: CNN, Science News