Grenlandia: odkryto nowy gatunek dinozaura
Maegan Thomas/Pixabay

Grenlandia: odkryto nowy gatunek dinozaura

• Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 09.11.2021, 15:41

Naukowcy zidentyfikowali zupełnie nowy gatunek dinozaura na podstawie dobrze zachowanych czaszek. Dwunożny dinozaur, Issi saaneq, żył około 214 milionów lat temu na terenie dzisiejszej Grenlandii. Był to średniej wielkości roślinożerca o długiej szyi i poprzednik zauropodów, największych zwierząt lądowych, jakie kiedykolwiek żyły.

Pierwotne szczątki dinozaura - dwie dobrze zachowane czaszki, zostały po raz pierwszy odkryte w 1994 roku podczas wykopalisk we wschodniej Grenlandii przez paleontologów z Uniwersytetu Harvarda. Pierwotnie uważano, że jeden z okazów pochodzi od plateozaura, znanego dinozaura z długą szyją, który żył w Niemczech, Francji i Szwajcarii w okresie triasu. Teraz, po latach, naukowcy twierdzą, że czaszki różnią się w sposób, który jasno pokazuje, że należą do nowego gatunku.

Zespół wykorzystał mikrotomografię komputerową, która umożliwiła stworzenie cyfrowych modeli 3D struktur wewnętrznych i kości.

- Anatomia obu czaszek jest wyjątkowa pod wieloma względami, na przykład pod względem kształtu i proporcji kości. Te okazy z pewnością należą do nowego gatunku - mówi główny autor badań, Victor Beccari, który przeprowadził analizy na Uniwersytecie NOVA w Lizbonie.

Dwie czaszki nowego gatunku pochodzą od młodego osobnika oraz dorosłego. Poza wielkością, różnice w budowie kości są niewielkie i dotyczą tylko proporcji. Nowe odkrycia są pierwszym dowodem na istnienie odrębnego gatunku grenlandzkiego dinozaura, który nie tylko zwiększa różnorodność dinozaurów z późnego triasu (235-201 milionów lat temu), ale także pozwala lepiej zrozumieć ścieżki ewolucyjne grupy zauropodów, która zamieszkiwała Ziemię przez prawie 150 milionów lat.

Dinozaura nazwano Issi saaneq, w hołdzie dla grenlandzkich Inuitów, co oznacza zimną kość w ich lokalnym języku. Po zakończeniu prac naukowych skamieniałości zostaną przeniesione do Muzeum Historii Naturalnej w Danii.

Źródło: Diversity, Cosmos Magazine

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.