RPA: znaleziono część czaszki dziecka Homo naledi
Micaela Parente/Unsplash

RPA: znaleziono część czaszki dziecka Homo naledi

• Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 08.11.2021, 15:53

W jaskini Wschodzącej Gwiazdy w RPA odnaleziono fragment czaszki dziecka sprzed około 250 000 lat. Pierwsze ślady tego kopalnego gatunku człowieka odkryto w połowie ubiegłej dekady. Szacuje się, że przedstawiciele Homo naledi cechowali się mózgiem o kształcie i wielkości pomarańczy.

Znalezisko międzynarodowej grupy badawczej Lee Bergera z Uniwersytetu Witwatersrand przybliżyło światu prawdopodobne zwyczaje chowania zmarłych przez tych hominidów. Szczątki czaszki dziecka były umiejscowione w wąskim otworze skalnym. Południowoafrykański system jaskiń jest skarbnicą odłamków kości, należących do Homo naledi. Na podstawie dotychczasowych odkryć udało się ustalić, że ten gatunek celowo składował zwłoki zmarłych wśród skał, zapewniając im w ten sposób pewnego rodzaju pierwotną formę pochówku. Zespół naukowców zrekonstruował dziecięcą czaszkę. Składa się na nią 28 fragmentów kośćca i 6 zębów.

Pierwsze odkrycie szczątek Homo naledi miało miejsce w 2013 roku. Prace były kontynuowane w 2015 i 2017 roku. Wówczas teza o grzebaniu zmarłych przez osobniki o tak małym mózgu wydawała się dość kontrowersyjna. Obecne znaleziska wskazują jednak na celowe, rytualne działania pogrzebowe. Nie ma z kolei żadnych dowodów na to, że czaszka dziecka została zmyta w niewielką przestrzeń skalną, czy też zaciągnięta tam przez drapieżniki lub padlinożerców. Naukowcy nazwali zrekonstruowaną czaszkę imieniem Leti. W lokalnym języku południowoafrykańskim sotho, słowo oznacza zagubionego, natomiast Homo naledi tłumaczy się jako człowieka gwiazdę.

Leti prawdopodobnie pochodzi z tego samego okresu, co inne skamieniałości Homo naledi. Ten gatunek człowieka żył pomiędzy 335 000 a 236 000 lat temu. Zespół profesora Bergera podejrzewa, że ​​Leti w chwili śmierci była w wieku od 4 do 6 lat, biorąc pod uwagę tempo wzrostu i rozwoju współczesnych dzieci. Dane zostały ustalone z dużym przybliżeniem, gdyż nie poznano dokładnie cyklu życia tych hominidów. Przedstawiciele Homo naledi mierzyli około 150 centymetrów wzrostu i osiągali wagę poniżej 50 kg.

Źródło: Science News, National Geographic