Pustynia Negew: astronauci zasymulowali pobyt na Marsie
Mike Kiev/Unsplash

Pustynia Negew: astronauci zasymulowali pobyt na Marsie

• Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 02.11.2021, 17:34

Sześciu astronautów, pochodzących z Europy i Izraela, odbyło trzytygodniową misję na izraelskiej pustyni Negew. Cel podróży stanowiła testowa symulacja życia na Marsie. Zespół mieszkał w namiocie i posiadał cały osprzęt niezbędny do przetrwania na Czerwonej Planecie. Przekazano pierwsze wnioski z obserwacji.

Zespół naukowy próbował dokładnie odtworzyć warunki życia na Marsie i przetrwać w nich bez większego uszczerbku na zdrowiu. Zakończenie tego eksperymentu po 21 dniach wiązało się nie tylko z likwidacją całego obozowiska, ale też zebraniem najważniejszych refleksji. Uczestnicy przebywali w trakcie całego przedsięwzięcia w całkowitej izolacji, a ich schronieniem było specjalnie zbudowane laboratorium na pustyni Negew w Izraelu.

Symulacja obejmowała zbudowanie zewnętrznej stacji naziemnej, którą przystosowano do powierzchni Marsa. Obiektem i pracami astronautów kierowano za pośrednictwem centrum wsparcia misji w Austrii. Poza jego wnętrzem konieczne stało się zarówno noszenie skafandrów kosmicznych, jak i sprzętu do prowadzenia badań terenowych. Testowanie urządzeń, maszyn i zaawansowanej technologicznie odzieży koncentrowało się na nowoczesnych dronach, pozwalających obejrzeć większe fragmenty obszaru planety. Nie mniej ważnym elementem codziennych obowiązków było sprawdzanie wydajności, zwrotności i przydatności pojazdów mapujących, jakie czerpią zasilanie z energii wiatrowej i słonecznej.

Misja miała za zadanie zbadać nie tylko potencjał człowieka do funkcjonowania na siostrzanej planecie, ale też wykazać wpływ izolacji na astronautów, którzy pewnego dnia mogą wyruszyć w podróż na Czerwoną Planetę. Badanie zdrowia psychicznego i fizycznego od początku wskazywano jako jeden z priorytetów projektu. Współpraca między Izraelską Agencją Kosmiczną a Austriackim Forum Kosmicznym przyczyniła się do urzeczywistnienia przedsięwzięcia w południowym kraterze Ramon, na środku izraelskiej pustyni Negew. Jej terytorium jest najbardziej zbliżone wizualnie i geofizycznie do warunków, jakie panują na Marsie. Skalisty rdzawy krajobraz stanowi niemalże idealny substytut dla realizacji programu AMADEE-20.

Zakończenie symulacji jest równocześnie zwieńczeniem czterech lat wspólnych działań między setkami naukowców z 25 krajów. Opóźnienie finalizacji projektu zostało spowodowane pandemią COVID-19. Inicjatywę zaproponowało pierwotnie Austriackie Forum Kosmiczne za pośrednictwem izraelskiej organizacji D-MARS, utworzonej w 2017 roku. Zbudowana stacja testowa jest uznawana za najnowocześniejszą i najbardziej złożoną konstrukcją tego rodzaju.

João Lousada z Portugalii, dowódca polowy sześcioosobowego zespołu, powiedział wkrótce po opuszczeniu stacji, że poczynione na pustyni odkrycia i zdobyte doświadczenia zbliżyły ludzi do pracy w kierunku załogowego lotu na Marsa. Przeprowadzone eksperymenty obejmowały drukowanie tworzyw sztucznych wysokiej jakości, stosowanych w lotnictwie (jako druk 3D),  weryfikowanie możliwości specjalnie zaprojektowanych łazików robotycznych oraz monitorowanie skutków misji dla każdego członka załogi. Alon Shikar, wiceprezes D-MARS i architekt, który zaprojektował stację, wyraził zadowolenie z przebiegu misji.

Źródło: DW, The Times of Israel, Nature