Ryzyko wystąpienia chorób psychicznych jest związane z migracją do miast
Ben O Bro/unsplash

Ryzyko wystąpienia chorób psychicznych jest związane z migracją do miast

• Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 30.10.2021, 18:10

Najnowsze badanie naukowe, przeprowadzone na próbie ok. 386 tysięcy dorosłych Brytyjczyków, wykazało, że wysokie ryzyko genetyczne schizofrenii i innych chorób psychicznych koreluje z migracją z obszarów wiejskich do miejskich.

Czy życie w miastach lub migracje z obszarów wiejskich są istotnym czynnikiem środowiskowym wskazującym na ryzyko występowania różnych chorób psychicznych? Do tej pory niewiele badań dotyczyło tego zagadnienia. Jak się jednak okazuje, wyróżnione komponenty ściśle ze sobą korelują.

Naukowcy z King’s College w Londynie sprawdzili w sposób empiryczny wyżej wyróżniony problem badawczy. Sprawdzono (m.in.), czy osoby, u których zdiagnozowano określone choroby psychiczne, takie jak schizofrenia czy choroba afektywna dwubiegunowa, wybierają częściej miasta jako miejsca swojego życia, czy może wsie.

Związek miejsca zamieszkania, w tym przeprowadzki z wsi do miast, z genetycznymi uwarunkowaniami został przeanalizowany na podstawie historii adresów i geograficznego rozkładu gęstości zaludnienia 385 793 mieszkańców Wielkiej Brytanii, mających od 37 do 73 lat.

Badanie ujawniło wyższe ryzyko genetycznie zdeterminowanej schizofrenii, choroby afektywnej dwubiegunowej, anoreksji i zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz niższe ryzyko genetycznie uwarunkowanej choroby ADHD u osób, które migrowały z obszarów wiejskich do miejskich.

Naukowcy próbują tłumaczyć swoje odkrycie poprzez specyficzny układ interakcji między genami a środowiskiem. Zdaniem J. Maxwella, jednego z głównych badaczy: Na pewnym poziomie geny jednostki wybierają swoje środowisko, a związek między środowiskiem i genetycznym wpływem na zdrowie psychiczne jest ze sobą powiązany.

Z kolei główny autor badania, dr E. Vassos, stwierdził, że: Nasze badanie dostarcza dowodów na to, że genetyczny ciężar różnych zaburzeń psychicznych może przyczyniać się do wyboru środowiska życia danej osoby, co neguje ważną rolę, jaką środowisko odgrywa w rozwoju chorób psychicznych, ale sugeruje, że potrzebujemy zintegrowanego podejścia do badania przyczyn zaburzeń psychicznych.

Źródła: J. Maxwell, J. Coleman, G. Breen, E. Vassos: Association Between Genetic Risk for Psychiatric Disorders and the Probability of Living in Urban Settings, „JAMA. Psychiatry” 2021, doi.: 10.1001/jamapsychiatry.2021.2983/ Science Daily/ JAMA Network.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.