Badania DNA ujawniły zaskakujące pochodzenie tajemniczych chińskich mumii
Stefano Pollio/Unsplash

Badania DNA ujawniły zaskakujące pochodzenie tajemniczych chińskich mumii

• Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 30.10.2021, 14:20

Przebadane genomy trzynastu znakomicie zachowanych 4000-letnich mumii, pochodzących z okolic Basenu Tarim, sugerują, że nie byli to migranci, którzy przynieśli na ten teren nowości technologiczne z Zachodu, jak wcześniej sądzono. Szczątki znajdowały się pierwotnie na cmentarzach położonych na pustyni Taklaman w Chinach.

Chińskie mumie pozostawały zagadką przez ostatnie sto lat. Archeologowie wielokrotnie próbowali ustalić ich losy, jednak bez większych rezultatów. Nowoczesna analiza genomiczna sugeruje, że byli to rdzenni mieszkańcy z epoki brązu, którzy mogli przejąć i stosować pierwotne metody rolnicze od sąsiednich grup. Doniesienia naukowe głoszą, że izolacja genetyczna od pozostałych członków populacji nie przeszkodziła ówczesnym Chińczykom w nauce hodowli zwierząt i prowadzeniu upraw rolnych. Wypracowane przez nich sposoby były w tamtym czasie niezwykle podobne do mechanizmów wykorzystywanych przez członków innych osad ludzkich.

Szczególne zainteresowanie badaczy budzą bardzo zróżnicowane techniki poruszania się i przemieszczania ludności w basenie Tarim i okolicach. Archeolog molekularna z Uniwersytetu Harvarda w Bostonie podkreśla, że zjawisko jest ciekawe z punktu widzenia rozprzestrzeniania idei pomiędzy przedstawicielami odmiennych zbiorowości. Odkrycie pokazuje bowiem, że wymiana kulturowa nie zawsze idzie w parze z powiązaniami genetycznymi, a zawieranie transakcji handlowych nie musi przekładać się na nawiązywanie relacji społecznych.

Rejon pustyni Taklamakan w regionie Xinjiang w Chinach jest jednym z najbardziej nieprzyjaznych miejsc na Ziemi. Mumie pochodzą ze znaczącego okresu rozwoju w historii Xinjiangu, kiedy to starożytne społeczności zmieniały się stopniowo z łowców-zbieraczy w rolników. Badacze stojący za najnowszym badaniem, pochodzący z Chin, Korei Południowej, Niemiec i Stanów Zjednoczonych, pobrali DNA z mumii i porównali profile genetyczne tych ludzi z zsekwencjonowanymi genomami ponad stu starożytnych grup i dwustu współczesnych populacji z całego świata.

Dowody naukowe wskazują, iż znalezione mumie posiadają na zwapniałej płytce nazębnej ślady spożywania produktów mlecznych, w tym głównie białka mleka, pochodzącego od bydła, owiec i kóz. To z kolei sugeruje, że nawet najwcześniejsi osadnicy spożywali wyroby odzwierzęce. Badanie rodzi o wiele więcej pytań o to, w jaki sposób ludzie kultury Xiaohe zdobyli technologie przetwórstwa mleka, skąd i od kogo mogły pochodzić te rozwiązania.

Źródło: Nature