Związek wysokich osiągnięć w nauce z perfekcjonizmem
Honey Yanibel Minaya Cruz/unsplash

Związek wysokich osiągnięć w nauce z perfekcjonizmem

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 30.09.2021, 10:40

Naukowcy z Uniwersytetu Ottawskiego wykazali związek między wysokimi osiągnięciami w nauce a perfekcjonizmem, który jest też związany z rozwojem lęku i depresji. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 604 kanadyjskich nastolatków.

 

Powrót uczniów do szkół oznacza z jednej strony ponowne spotkanie z przyjaciółmi i możliwość rozwoju talentów czy rozmaitych umiejętności, a z drugiej strony, jak wykazują badania, stymuluje wzrost niepokoju i presji osiągnięć popędzanej kultem zdobywania wysokich ocen szkolnych.

 

Według naukowców z Uniwersytetu Ottawskiego może to prowadzić do skrajnego perfekcjonizmu, który wiąże się bezpośrednio z rozwojem wielu zaburzeń psychicznych, w tym z lękiem i depresją. Jak też wykazano, na podstawie danych zebranych od 604 kanadyjskich nastolatków, presja osiągnięć stymuluje nieprzystosowawcze cechy osobowości, charakteryzujące się narzucaniem zbyt wysokich standardów, które mogą skutkować permanentnym obniżeniem stanu zdrowia psychicznego.

 

Wyniki badań wykazały, że uczniowie dobrze radzący sobie w nauce, mają tendencję do wpadania w błędne koło osiągnięć i perfekcjonizmu. Udowodniono, że im wyższe oceny szkolne otrzymuje dany uczeń, tym wskaźnik perfekcjonizmu również jest wyższy.

 

Chociaż z pozoru osiąganie dobrych ocen wydaje się w porządku, jego związek ze zwiększonym perfekcjonizmem jest niepokojący, ponieważ wysoki perfekcjonizm często prowadzi do wyższego poziomu wypalenia akademickiego, niższego zaangażowania w naukę i niższego semestralnego GPA w dłuższej perspektywie, a także zwiększonego lęku i depresji - stwierdził jeden z badaczy (dr T. Vaillancourt).

 

 

Źródła: Science Daily/ S. Endleman, H. Brittain, T. Vaillancourt, The longitudinal associations between perfectionism and academic achievement across adolescence, „International Journal of Behavioral Development” 2021, doi.:10.1177/01650254211037400.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.