Pogarszający się stan zdrowia psychicznego studentów i doktorantów
Marcel Strauss/unsplash

Pogarszający się stan zdrowia psychicznego studentów i doktorantów

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 22.09.2021, 16:05

Badania pokazują, że stan zdrowia psychicznego studentów i doktorantów stale się pogarsza. Uczniowie wykazują coraz wyższe wskaźniki objawów depresyjnych, lękowych i chronicznego stresu. Naukowcy szukają przyczyn (między innymi) w pandemii COVID-19 oraz nauczaniu zdalnym, a także proponują 4 rozwiązania, które mogą zmniejszyć liczbę stresujących sytuacji i zwiększyć produktywność młodych badaczy.

 

Problem zdrowia psychicznego staje się coraz większym wyzwaniem na drodze do sprawnego funkcjonowania wielu państw na świecie. Pogarszający się stan jest zauważalny w różnych grupach wiekowych i zawodowych. Od roku 2020 liczba badań naukowych dotyczących zjawiska diametralnie się zwiększyła, a wnioski z nich wskazują na istnienie kryzysu zdrowia psychicznego.

 

Jedną z grup niezwykle narażonych na pogorszenie zdrowia psychicznego są uczniowie, studenci i doktoranci. Badania przeprowadzone w Belgi ujawniły, że aż 1/3 młodych badaczy jest zagrożona wystąpieniem lub rozwojem wielu zaburzeń psychicznych[1]. Osłabienie kondycji psychicznej dzieci i młodzieży zostało wielokrotnie potwierdzone empirycznie, również w Polsce[2].

 

Zaobserwowany problem ma więc wymiar globalny. Najnowsze doniesienia amerykańskich naukowców pokazują, że uczniowie różnych szczebli edukacyjnych osiągają coraz wyższe wyniki we wskaźnikach: depresji, lęku i chronicznego stresu. 24% badanych doktorantów ma znaczące symptomy depresji, a 17% objawy zaburzeń lękowych. Poziom ten jest wyższy niż w populacji ogólnej.

 

Badacze sugerują, że sytuację tę pogłębiła pandemia COVID-19 i przymusowa nauka zdalna. Czynniki te jednocześnie pokazały, jak ważne są dobre systemy komunikacyjne i elastyczna organizacja systemu szkolnictwa. Mając to na uwadze, naukowcy z Uniwersytetu Michigan zaproponowali 4 fundamentalne zmiany, które warto wprowadzić przed rozpoczynającym się rokiem akademickim.

 

Po pierwsze, badacze proponują stworzenie zwartej struktury pracy z odpowiednio dobranymi godzinami pracy – takimi, które będą odpowiadać wszystkim członkom wspólnoty akademickiej. Następnie należy zachęcać studentów i doktorantów do wyznaczania celów krótkoterminowych podczas zajęć oraz do stawiania osobistych granic. Ponadto zaleca się dbanie o czas przeznaczany na ćwiczenia fizyczne. Przy czym bazą modyfikacji ma być mentoring i rozwijanie silnych relacji między członkami uczelni, co pozwoli na stworzenie atmosfery opartej na współpracy.

 
[1] Za: forumakademickie.pl
[2] Porównaj: S. Grzelak, D. Żyro, Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego, Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Warszawa 2021, s. 17-35.
Źródła: Forum Akademickie/S. Grzelak, D. Żyro, Jak wspierać uczniów po roku epidemii? Wyzwania i rekomendacje z obszaru wychowania, profilaktyki i zdrowia psychicznego, Instytut Profilaktyki Zintegrowanej, Warszawa 2021/News Medical Net/Duffy, MA (i in.), Supporting mental health and productivity within labs, „Neuron” 2021, doi.: 10.1016/j.neuron.2021.08.021/phdmentalhealth.pl.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.