Muszki owocowe mogą utorować drogę nowym lekom na otyłość i cukrzycę
Mohamed Nuzrath/Pixabay

Muszki owocowe mogą utorować drogę nowym lekom na otyłość i cukrzycę

• Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 22.09.2021, 11:15

Metabolizm muszek owocowych jest bardziej podobny do ludzkiego, niż mogłoby się wydawać. Naukowcy z Uniwersytetu w Kopenhadze odkryli w nich hormon, który może pomóc nam lepiej zrozumieć, w jaki sposób regulowany jest metabolizm człowieka. Ta wiedza może pomóc w leczeniu chorób cywilizacyjnych, takich jak otyłość i cukrzyca.

Hormony to wytwarzane w organizmie różnorodne związki organiczne. Ich głównym zadaniem jest regulacja i koordynacja procesów chemicznych w komórkach i tkankach. Brak równowagi hormonalnej może prowadzić do niezliczonych chorób i jest częściowo odpowiedzialny za to, że prawie pół miliarda ludzi na całym świecie cierpi na cukrzycę.

Naukowcy z Wydziału Biologii Uniwersytetu w Kopenhadze przeprowadzili badania nad dosyć dokuczliwym owadem - muszką owocową. Nadaje się do badania złożonych procesów zachodzących w ludzkim ciele, w tym metabolizmu, ponieważ 75% jej genów przypomina ludzkie. Przez ostatnie cztery lata naukowcy uważnie przyglądali się, jak muszka owocowa funkcjonuje po posiłku i jak różne jej narządy komunikują się, aby przekształcić pokarm w energię, wydalić resztki i utrzymywać stałą równowagę wewnętrzną.

Naukowcy odkryli, że unikalny hormon, znany jako CAPA, wcześniej uważany za kontrolujący jedynie funkcję nerek u muszek, okazuje się odgrywać znacznie ważniejszą rolę: regulować metabolizm. Po wyłączeniu komórek, które go produkują, muszki owocowe ginęły, jedna po drugiej.

- Istnieje sześć typów komórek u muszek owocowych, które produkują hormon CAPA - spośród kilku milionów. Jeśli wyłączymy te sześć komórek, zwierzę umiera. To mówi nam, że hormon odgrywa niezwykle ważną rolę - powiedział Kenneth Veland Halberg, który kierował badaniami.

Hormon odpowiadający hormonowi CAPA muszki owocowej występuje u ludzi. Nazywa się neuromedin U. Podobnie jak CAPA, nigdy wcześniej nie był związany z metabolizmem i krążeniem energii w ludzkim ciele. Odkrycia naukowców mogą to zmienić.

- Daje nam to nadzieję, że wiedzę, którą zdobyliśmy na temat muszek, można zastosować również u ludzi, a nowe fakty na temat hormonu mogą posłużyć jako podstawa do opracowania nowych rodzajów leków i metod leczenia cukrzycy - dodał Halberg.

Źródło: Nature Communications

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.