NASA ostrzega: inteligentne funkcje mogą pogarszać uczucie znużenia podczas jazdy autem

  • Dodał: Damian Olszewski
  • Data publikacji: 15.09.2021, 16:13

NASA przeanalizowała czynniki stojące za uczuciem zmęczenia podczas jazdy. Według Amerykańskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego senność za kierownicą odpowiedzialna jest za wiele wypadków drogowych i zgonów każdego roku. Nowe technologie automatyzacji mogą zarówno pomóc, jak i pogłębić ten problem. 

 

Odkrycia pochodzą z Laboratorium Przeciwdziałania Zmęczeniu NASA Ames Research Center. Wiele inteligentnych funkcji samochodu, takich jak asystent pasa ruchu, pomaga poprawić bezpieczeństwo samochodu, dodając do tego czujne oko czujników i algorytmów.

 

Nowe badanie NASA zauważa jednak, że takie cechy stawiają kierowców w pasywnej roli. W przypadku incydentu drogowego kierowcy muszą być świadomi, aby przejąć kontrolę, gdy zajdzie konieczność interwencji człowieka. Jednak pasywny charakter tej roli może sprawić, że kierowcy będą mniej zaangażowani, a przez to bardziej śpiący.

 

NASA zauważa, że ryzyko senności na miejscu kierowcy częściowo zautomatyzowanego samochodu jest większe, gdy kierowca jest już pozbawiony snu. Dane pomogą agencji kosmicznej zrozumieć, jak bezpiecznie wdrażać autonomiczne technologie w samolotach i innych systemach. Badanie podkreśla także niektóre potencjalne problemy, o których należy pamiętać podczas dodawania podobnych funkcji do samochodów.

 

Badania NASA obejmowały uczestników, którzy zostali umieszczeni za kierownicą symulatorów jazdy. W tych przypadkach, w których zastosowano tryb samodzielnej jazdy, naukowcy wykorzystali elektrody do monitorowania aktywności mózgu kierowców, jednocześnie monitorując ruchy gałek ocznych.

 

W przypadkach, w których uczestnicy biernie obserwowali symulację, a nie aktywnie kontrolowali pojazd, NASA zauważyła, że ​​uczestnicy częściej przysypiali, a także zgłaszali uczucie większej senności.

 

Źródło: slashgear.com