Naukowcy odkryli sposób na zmianę gazu kanalizacyjnego w paliwo wodorowe
adamtepl/pixabay.com

Naukowcy odkryli sposób na zmianę gazu kanalizacyjnego w paliwo wodorowe

• Dodał: Damian Olszewski
  • Data publikacji: 13.09.2021, 16:45

Siarkowodór znany jest jako gaz kanalizacyjny, ponieważ jest emitowany przez rury obornikowe i kanalizacyjne. Substancja ta nie tylko ma nieprzyjemny zapach, ale także jest trująca i żrąca, przez co trzeba ją usuwać z takich produktów, jak gaz ziemny. Teraz naukowcy opracowali sposób, by przekształcić ten śmierdzący gaz w użyteczne paliwo.

- Siarkowodór jest jednym z najbardziej szkodliwych gazów w przemyśle i środowisku - powiedział Lang Qin, współautor badania i pracownik naukowy w dziedzinie inżynierii chemicznej i biomolekularnej na Uniwersytecie Stanowym Ohio - A ponieważ gaz ten jest tak szkodliwy, wielu badaczy chce zmienić siarkowodór w coś, co nie będzie tak szkodliwe, a najlepiej cenne.

W tym celu naukowcy zastosowali proces zwany pętlą chemiczną, w którym do rozbicia reakcji chemicznej na wiele mniejszych reakcji podrzędnych używa się materiału stałego, w tym przypadku wykorzystując cząstki tlenku metalu do cyrkulacji tlenu w procesie spalania paliwa. Proces ten był wcześniej wykorzystywany do spalania paliw kopalnych, takich jak węgiel, by pozbyć się emisji dwutlenku węgla. Teraz zespół znalazł sposób na zastosowanie tej samej zasady do konwersji siarkowodoru. Proces ten można wykorzystać do produkcji wodoru, który może służyć jako paliwo.

- Jest zbyt wcześnie, aby stwierdzić, czy nasze badania mogą zastąpić którąkolwiek z istniejących technologii produkcji paliwa wodorowego - powiedział Kalyani Jangam, główny autor badania i doktorant w Ohio State's Clean Energy Research Laboratory - Ale to, co robimy, to dostosowywanie procesu rozkładu i tworzenie z niego wartościowego produktu.

Na razie proces został zademonstrowany tylko w laboratorium. Następnym krokiem będzie sprawdzenie, czy eksperyment powiedzie się na skalę przemysłową. Jeśli wszystko się powiedzie, w przyszłości zyskamy sposób pozbywania się szkodliwych gazów, jak i produkcji użytecznych produktów.

- Pełny obraz jest taki, że chcemy rozwiązać problem szkodliwych gazów i pomyśleliśmy, że nasz proces pętli chemicznej na to pozwoli - powiedział Qin - Znaleźliśmy sposób na zrobienie tego w laboratorium, które tworzy to paliwo wodorowe o wartości dodanej.

Wyniki badań opublikowano w czasopiśmie ACS Sustainable Chemistry & Engineering.

Źródło: digitaltrends.com