Rola kory ruchowej podczas uczenia się języków obcych
Leonardo Toshiro Okubo/unsplash

Rola kory ruchowej podczas uczenia się języków obcych

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 12.09.2021, 17:35

Naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie dowiedli, że kora ruchowa może znacznie przyspieszyć proces przyswajania nowego słownictwa. Badanie wykazało, że techniki uczenia się oparte na działaniu, w tym polegające na wykonywaniu gestów związanych ze sobą semantycznie, mogą przynieść więcej korzyści niż metody oparte na przyswajaniu informacji kodowanych dźwiękowo bądź wizualnie.

 

Kora ruchowa to obszar mózgu odpowiedzialny za (m.in.) kontrolę ruchów ciała oraz ich planowanie. Już w XX wieku wielu badaczy, takich jak John Dewey, wskazywało na potrzebę ruchu w procesie uczenia się. Najnowsze badanie neuronaukowców z Niemczech jak najbardziej potwierdza tę tezę.

 

Naukowcy z Uniwersytetu Technicznego w Dreźnie przeprowadzili badanie, w którym sprawdzono efektywność nauki języka obcego podczas ruchu. Uczestnicy badania uczyli się słów w nieznanym im języku, wykonując semantycznie ze sobą powiązane gesty przez 4 dni specjalnego szkolenia. Po tym okresie badani mieli za zadanie tłumaczyć poznane słowa na język ojczysty.

 

Proces tłumaczenia był jednak dodatkowo zakłócany przez technikę neurobiologiczną – przezczaszkową stymulację magnetyczną (TMS). Dzięki temu badacze dowiedli, że wyróżniona ingerencja spowolniła tłumaczenie słów wyuczonych za pomocą gestów, czego nie zaobserwowano w grupie kontrolnej, w której nie blokowano naturalnego przetwarzania informacji zawartych w korze ruchowej.

 

W dodatkowym badaniu kontrolnym grupa badana uczyła się słów w języku obcym, jednocześnie oglądając zdjęcia. W tym przypadku technika TMS również utrudniała poprawne funkcjonowania wyróżnionego wcześniej obszaru mózgu. Tym samym naukowcy podwójnie dowiedli, że kora ruchowa przyczynia się do efektywniejszej nauki języka. Efekt ten został zaobserwowany względem uczenia się słów konkretnych (jak jabłko) i abstrakcyjnych (jak miłość).

 

Naukowcy sugerują, że nasza sprawność zapamiętywania słów i ogółem nauki języka zależy w dużej mierze od kontekstu sensomotorycznego. Badanie rzuca więc światło na to, dlaczego techniki uczenia się oparte tylko na przekazie wizualnym bądź audialnym nie angażują tak samo mózgu, jak techniki bazujące na działaniu.

 

 

Źródła: Science Daily/ B. Mathias, A. Waibel, G. Hartwigsen, L. Sureth, M. Macedonia, K. M. Mayer, K. von Kriegstein, Motor cortex casually contributes to vocabulary translation following sensorimotor-enriched training, „The Journal of Neuroscience” 2021, doi: 10.1523/JNEUROSCI.2249-20.2021.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.