Czy świadomie wybieramy przyjaciół?
Levi Guzman/unsplash

Czy świadomie wybieramy przyjaciół?

• Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 03.09.2021, 10:50

Nowe badanie sugeruje, że za natychmiastową reakcją doboru potencjalnych przyjaciół i wrogów może kryć się biologiczna podstawa w postaci enzymu regulującego nastrój i motywację.

W 2005 roku Malcolm Gladwell, kanadyjski pisarz i reporter, w swoim bestsellerze Błysk: Potęga przeczucia szeroko wspominał o nieświadomej części mózgu, która umożliwia nam spontaniczne przetwarzanie informacji podczas pierwszych interakcji z daną osobą. Od tego czasu naukowcy z całego świata zaczęli się zastanawiać nad tym, jak to się dzieje, że czasem od razu wiemy, z kim potencjalnie moglibyśmy się zaprzyjaźnić, a z kim nigdy nie nawiążemy bliskich więzi.

Teraz naukowcy z University of Maryland School of Medicine (UMSOM) przekonali się, że rzeczywiście nie jest to do końca zależne od nas samych, a proces wyboru przyjaciół i wrogów ma podstawy biologiczne. Badacze wykazali, że enzym znajdujący się w konkretnej części mózgu, który reguluje nastrój i motywację, wydaje się kontrolować interakcje społeczne.

Badanie zostało przeprowadzone na myszach, natomiast naukowcy są zdania, że ich odkrycia mogą wskazywać na to, że podobne czynniki przyczyniają się do wyborów społecznych podejmowanych przez ludzi. Co istotne, zrozumienie czynników kierujących naszymi preferencjami społecznymi może pomóc w rozpoznaniu przyczyn społecznego wycofania bądź różnych zachowań aspołecznych.

Źródła: Science Daily/ M. Gladwell, Błysk: Potęga przeczucia, Wydawnictwo Znak, Kraków 2019/ A. J. Smith, R. Farmer, K. Pilarzyk (i in.), A genetic basis for friendship? Homophily for membrane-associated PDE11A-cAMP-CREB signaling in CA1 of hippocampus dictates mutual social preference in male and female mice, „Molecular Psychiatry” 2021, doi.: 10.1038/s41380-021-01237-4.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.