Odkryto planetoidę o najkrótszym czasie obiegu
NOIRLab

Odkryto planetoidę o najkrótszym czasie obiegu

• Data publikacji: 25.08.2021, 18:29

Astronomowie odkryli planetoidę, która okrąża Słońce w zaledwie 113 dni. Jedynie planeta Merkury ma krótszy okres obiegu.

Nowo odkryta planetoida oznaczona 2021 PH27 okrąża Słońce w zaledwie 113 dni. Zbliża się do niego bardziej niż Merkury, na ponad siedem razy mniejszą odległość niż Ziemia, a jej powierzchnia rozgrzewa się wówczas do prawie 500 °C. Orbita planetoidy jest wydłużona, sięga poza orbitę planety Wenus.

Nie wiadomo, jak planetoida trafiła na obecną orbitę. Mogła zostać wyrzucona z głównego pasa planetoid za orbitą Marsa, ale może też być pozostałością wygasłej komety, która dawno temu zużyła substancje lotne. Krążąc tak głęboko w studni grawitacyjnej Słońca, planetoida podlega silnym efektom relatywistycznym – jej orbita przemieszcza się wskutek zjawisk opisanych w Ogólnej Teorii Względności. Także przejścia w pobliżu Merkurego i Wenus mogą w przyszłości zmienić jej orbitę, prowadząc do zderzenia lub wyrzucenia w inną część Układu Słonecznego.

Małe ciała Układu Słonecznego koncentrują się w pasie planetoid między orbitami Marsa i Jowisza, ale znanych jest też sporo planetoid bliskich Ziemi. Obiekty, które krążą wewnątrz orbity Ziemi, należące do tzw. grupy Atiry, znacznie trudniej jest zaobserwować. Na niebie nigdy nie oddalają się znacząco od Słońca i są widoczne tylko przed świtem lub po zmroku, a przez małe rozmiary odbijają niewiele światła. Ze względu na trudność obserwacji, spośród ponad miliona odkrytych planetoid znanych jest tylko 26 obiektów grupy Atiry.

Źródło: NOIRLab