Wpływ języków obcych na przetwarzanie muzyki w mózgu
Jan Antonin Kolar/unsplash

Wpływ języków obcych na przetwarzanie muzyki w mózgu

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 08.08.2021, 11:05

Naukowcy z Uniwersytetu w Helsinkach, we współpracy z badaczami z Beijing Normal University w Pekinie oraz z Uniwersytetu w Turku, dowiedli, że nauka języków obcych znacząco oddziałuje na proces przetwarzania muzyki w mózgu. Zaobserwowane także odwrotną korelację związaną z wpływem muzyki na poprawę umiejętności językowych oraz sprawniejsze przetwarzanie mowy.

 

Nie od dziś wiadomo o związku między muzyką a sprawnością językową. Według wielu badań neurobiologicznych wynika, że muzyka wpływa pozytywnie na proces uczenia się języków, głównie ze względu na aktywację obu półkul mózgowych jednocześnie[1]. Jest to spowodowane tym, że lewa półkula, która jest odpowiedzialna (m.in.) za język i logiczne myślenie, łączy się w tym przypadku z prawą, związaną z emocjami i kreatywnością. To właśnie ich połączenie prowadzi do efektywniejszej pracy całego umysłu.

 

Mając to na uwadze, badacze z Uniwersytetu w Helsinkach, we współpracy z naukowcami z Beijing Normal University w Pekinie oraz z Uniwersytetu w Turku, przeprowadzili badanie sprawdzające związek między przyswajaniem języka a przetwarzaniem muzyki. Grupą badaną byli chińscy uczniowie szkół podstawowych w wieku 8-11 lat.

 

Naukowcy monitorowali proces uczenia się osób badanych przez cały rok szkolny. Uczniowie uczestniczyli w specjalnie zaprojektowanych programach: szkoleniu muzycznym i z zakresu uczenia się języka angielskiego. Reakcje mózgu związane z przetwarzaniem słuchowym były mierzone przed przystąpieniem do programów, jak również po. Na koniec badacze porównali wyniki uczestników z wynikami dzieci z grupy kontrolnej, w której nie wprowadzono żadnych zmian.

 

Wyniki badań wykazały, że zarówno muzyka, jak i usprawnianie umiejętności językowych miały wpływ na neuronalne przetwarzanie sygnałów słuchowych. Co ciekawe, uczestnictwo w programie szkoleniowym z języka angielskiego poprawiło sprawność przetwarzania dźwięków istotnych pod względem muzycznym, szczególnie w przypadku dźwięków wysokich. Badacze potwierdzają pogląd, że muzyczne i językowe funkcje mózgu są ze sobą ściśle powiązane.

 

 

[1] Porównaj: W. A. Piegzik, Wpływ umuzykalnienia na przyswajanie podsystemu fonicznego u uczących się języków obcych: wyniki badania, „Neofilolog” 2019, nr 2 (43), s. 166.
Źródła: Science Daily/ M. Tervaniemi, V. Putkinen, P. Nie (i in.), Improved Auditory Function Caused by Music Versus Foreign Language Training at School Age: Is There a Difference?, „Cerebral Cortex” 2021, doi: 10.1093/cercor/bhab194/ W. A. Piegzik, Wpływ umuzykalnienia na przyswajanie podsystemu fonicznego u uczących się języków obcych: wyniki badania, „Neofilolog” 2019, nr 2 (43), s. 165-179.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych UŚ. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury. W mediach społecznościowych kryje się pod pseudonimem @autodydaktyczna.