Szansa na walkę z mukowiscydozą

• Data publikacji: 07.08.2018, 00:30

Na łamach czasopisma naukowego Nature opublikowano informację dotyczącą odkrycia nowego typu komórek, które są nadzieją w poszukiwaniu leku na śmiertelną dziedziczną chorobę, jaką jest mukowiscydoza.

U ludzi chorych na tę nieuleczalną chorobę dochodzi do nieprawidłowego formowania się protein tworzących śluz. Powoduje to brak równowagi pomiędzy solą i wodą, co prowadzi do odwodnienia, a następnie utworzenia się śluzu w płucach, który utrudnia oddychanie, a następstwem może być zagrażająca życiu infekcja.

Odkryte komórki, nazwane jonocytami płucnymi, prawdopodobnie są zaangażowane w transport jonów przez tkankę płucną i to one produkują znaczne ilości zmutowanych białek śluzowych.

Pulmonolog Jayaraj Rajaqopal z Massachusetts General Hospital, twierdzi, że to odkrycie, to całkowita zmiana spojrzenia, która pozwala na zaatakowanie choroby w inny sposób.

Jonocytów najpierw szukano w płucach myszy ze zdrowym i zmutowanym CFTR. Następnie w zdrowych płucach zmarłych ludzi - i w obu przypadkach jonocyty występowały.

Na razie nie zbadano osoby z mukowiscydozą, aby potwierdzić u niej obecność jonocytów płucnych.

Uczeni biorący udział w badaniach podkreślają, że mamy do czynienia z ważnym odkryciem.

Źródło: Scientific American