Odkryto istnienie gatunku myszy uznawanego za wymarły
Justin McDowell/Wikimedia

Odkryto istnienie gatunku myszy uznawanego za wymarły

• Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 29.06.2021, 15:15

Pseudomysz rodzinna (Pseudomys gouldii), która jest uznana za gatunek wymarły od 150 lat, została nieoczekiwanie odkryta przez badaczy i ponownie się rozwija na wyspach Australii Zachodniej.

Naukowcy z Australijskiego Uniwersytetu Narodowego (ANU) porównali DNA ośmiu różnych gatunków gryzoni, od dawna uważanych za wymarłe, z kodem genetycznym 42 żywych myszy. Dowiedli, że nie ma znaczącej różnicy między pseudomyszą rodzinną, a gatunkiem nadal występującym u wybrzeży Australii Zachodniej – pseudomyszą wydmową (Pseudomys fieldi).

– Wskrzeszenie tego gatunku przynosi dobre wieści w obliczu nieproporcjonalnie wysokiego wskaźnika wymierania rodzimych gryzoni. To ekscytujące, że pseudomysz rodzinna wciąż jest w pobliżu, ale jej zniknięcie z lądu pokazuje, jak szybko ten gatunek przeszedł od rozprzestrzenienia w większości Australii do przetrwania tylko na przybrzeżnych wyspach w Australii Zachodniej. To ogromny upadek populacji powiedziała dr Emily Roycroft, główna autorka badania.

Pseudomysz rodzinna należy do gatunków rodzimych Australii. Przyczyną jej „wymarcia” była kolonizacja kontynentu przez Europejczyków w 1788 roku. Wyginęły wtedy gryzonie stanowiące 41% wszystkich tamtejszych ssaków.

Źródło: pnas.org

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.