Dinozaury w Arktyce
Markus Spiske/Unsplash

Dinozaury w Arktyce

• Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 25.06.2021, 15:37

Wybrane gatunki dinozaurów żyły w arktycznych warunkach. Doniesienia naukowców wskazują, iż okolice bieguna północnego stanowiły dogodne siedlisko dla wychowywania młodych. Świadczą o tym znalezione skamieniałości zębów.

Dotychczas sądzono, że w najzimniejszych rejonach kuli ziemskiej żyły tylko fruwające gatunki dinozaurów. Na podstawie nowych dowodów kopalnych okazuje się, że olbrzymie gady lądowe mogły z powodzeniem funkcjonować w arktycznych warunkach przez cały rok. Setki odkrytych zębów i elementów kośćca dinozaurów zostały odnalezione wzdłuż rzeki Colville na północy Alaski. Niemal wszystkie należały w przeszłości do młodych osobników.

Odkrycie stało się możliwe dzięki dostrzeżeniu szczątek w formacji Prince Creek. Po zidentyfikowaniu ich pochodzenia, przypisano je siedmiu rodzinom dinozaurów, w tym tyranozaurom, hadrozaurom kaczodziobym oraz ceratopsydom z rogami i falbankami. Tym samym jest to pierwszy materiał badawczy pozyskany od nieptasich dinozaurów. Znalezisko określa się jako jedyny fenomen odsłonięty, na terenie wysuniętym najbardziej na północ ze wszystkich dotychczasowych siedlisk wielkich gadów. Migracje tych prehistorycznych zwierząt na biegun północny pozwalały im rozmnażać się, gniazdować, żywić i funkcjonować w potencjalnie niesprzyjających warunkach.

Część z odnalezionych skamielin sugeruje, że arktyczne dinozaury wysiadywały jaja przez sześć miesięcy. To z kolei uniemożliwiało ich migrowanie na południe, a zatem wybrane gatunki musiały być zdolne do przetrwania w chłodniejszym klimacie. Zespół paleontologów zajmujących się tą sprawą podkreśla, że młode również nie byłyby w stanie pokonać długotrwałej podróży. Ważnym czynnikiem, który współtworzył warunki dla gadów była temperatura, panująca ówcześnie w Arktyce (nieco wyższa niż obecnie).

Umiejętność przetrwania śniegów i długich, zimowych miesięcy uświadamia, jak silne były dinozaury lądowe. Okazy znalezione w Prince Creek potencjalnie mogły przetrwać nawet w bardzo niskich temperaturach. Wśród hipotez godnych sprawdzenia pojawia się założenie, że takie zdolności miały głównie opierzone dinozaury mięsożerne, a ich pióra stanowiły skuteczną izolację termiczną. Z kolei roślinożercy mogli hibernować lub zjadać zgniłą roślinność, by zgromadzić zapasy na najtrudniejszy okres zimy. Według naukowców, odkrycie wnosi więcej pytań niż odpowiedzi.

Źródło: Science News