Szkodliwość gry „Six Days in Fallujah”
Daniel Stuben/Unsplash

Szkodliwość gry „Six Days in Fallujah”

  • Dodał: Ela Albadri
  • Data publikacji: 14.04.2021, 15:59

Gra znana jako Six Days in Fallujah została wydana ponad dekadę temu, przeżywając swój renesans w lutym 2021 roku. Kontrowersje, jakie towarzyszyły jej pierwszej edycji ostatecznie doprowadziły do zawieszenia dostępu do tego produktu. Jej ponowne wydanie budzi równie duże wątpliwości etyczne i moralne, jak wcześniejsza formuła.

 

Rezygnacja z projektu miała miejsce w 2009 roku i była rezultatem zintensyfikowanych działań różnych środowisk społecznych, w tym organizacji pozarządowych, a nawet dziennikarzy, polityków i żołnierzy. Kanwa gry od początku opierała się na symulacji pola bitwy w czasie wojny w Iraku, a dokładnie bitwy o miasto Al Fallujah w środkowej części państwa. Podczas prowadzonych działań zbrojnych, żołnierze USA wykorzystywali różnorodne techniki bojowe w odpowiedzi na ataki rebeliantów. Zastosowanie białego fosforu i napalmu w celu odparcia ataku Irakijczyków zostało implementowane w grze jako opcje rozgromienia cywili.

 

Możliwość odzwierciedlenia realnych działań armii amerykańskiej w przebiegu gry stanowi trzon kontrowersji, jakie powracają w 2021 roku. Swoiste torturowanie irackiej ludności cywilnej w grze jest postrzegane jako promowanie niehumanitarnych zachowań. Praktyki mieszania białego fosforu z amunicją w jednostkach artyleryjskich USA są uznawane za niezgodne z prawami człowieka i obyczajami społecznymi w XXI wieku.

 

Six Days in Fallujah nie jest traktowana jako typowa gra oparta na strzelaniu do celu. Studio Highwire Games we współpracy z wydawcą (Victura, a poprzednio Konami Digital Entertainment) podkreśla jej charakter rozrywkowy, jednak ponownie szereg podmiotów postuluje konieczność wycofania gry z obrotu rynkowego. Szkodliwość psychologiczna i polityczna stanowi rdzeń głosów krytyki - dotyczy to zarówno przywoływania negatywnych wspomnień, jak i podtrzymywania pejoratywnego zabarwienia wydarzeń umiejscowionych w grze. Użycie siły zbrojnej i mieszanek chemicznych wobec rebelianckich cywili wzbudza kontrowersje także wśród zawodowych żołnierzy.

 

Jednym z zarzutów stawianych wobec gry jest kwestia walorów aksjologicznych tego produktu. Poziom unifikacji rozwiązań wprowadzonych do gry pozwala na wpasowanie jej w kategorię podobnych wytworów wirtualnych. Nie porusza się w niej jednak zagadnień bezsensowności zabijania czy szerszego kontekstu bitwy w Al Fallujah. Bezrefleksyjność kreatorów przejawia się także w niedokładnym odzwierciedleniu wydarzeń historycznych, jakie miały miejsce w pierwszej dekadzie po 2000 roku w Iraku.

 

Szkodliwość społeczna, psychologiczna, jak i polityczna towarzyszy też grze 1979: The Game, która odwołuje się do rewolucji islamskiej w Iranie. Dezaprobata wobec Six Days in Fallujah odnosi się nie tylko do tematyki, ale i do samej narracji gry. Historia bitewna została przedstawiona jedynie z perspektywy amerykańskich żołnierzy Marines, pomijając złożone interakcje społeczne we współczesnym Iraku.

 

Źródło: Forbes