Jak szybko rezygnujemy z postanowień noworocznych?
Polina Kovaleva/pexels

Jak szybko rezygnujemy z postanowień noworocznych?

  • Dodał: Klaudia Nowak
  • Data publikacji: 27.03.2021, 16:35

Badania naukowe, które zostały przeprowadzone przez Joanne Dickson, profesor nadzwyczajną z Uniwersytetu Edith Cowan w Australii, wykazały u połowy ankietowanych podobną lub taką samą tendencję, powtarzającą się cyklicznie z roku na rok, w związku z szybkim rezygnowaniem z postanowień noworocznych już w pierwszym miesiącu trwania w narzuconej przez siebie zmianie dotychczasowego stylu życia.

 

Kto z nas nigdy nie próbował wdrożyć w życie czegoś odmiennego wraz z rozpoczęciem nowego roku, niech pierwszy rzuci kamieniem. Mimo iż w przestrzeni Internetu mieści się wiele porad od specjalistów w tej dziedzinie, którzy odnoszą się wprost do pomysłów i sposobów na najefektywniejsze ustalanie celów noworocznych*, wciąż, jak wykazały badania naukowe, większość ludzi ma z tą materią problemy.

 

Joanne Dickson, profesor nadzwyczajna psychologii na Uniwersytecie Edith Cowan w Australii oraz wieloletnia kierowniczka badań w międzynarodowej grupie badawczej dotyczącej motywacji i afektu w dziedzinie zdrowia psychicznego, przeprowadziła w marcu 2021 roku badania, które wykazują parę wyjątkowych tendencji związanych z postanowieniami noworocznymi. W badaniu ankietowym wzięło udział 180 uczestników z Australii i Wielkiej Brytanii, przy czym wiek badanych wahał się między 18. a 77. rokiem życia.

 

Jak się okazało, ponad dwie trzecie ankietowanych zrezygnowało ze swoich postanowień noworocznych w ciągu pierwszego miesiąca od ich zaplanowania i wdrożenia w życie. Nieco ponad połowa z nich powtórzyła swój wynik z poprzednich lat z tym samym skutkiem. Co ciekawe, w przypadku 29% uczestników badania cele na nowy rok dotyczyły diety, a u 24% ćwiczeń fizycznych, co wskazuje jednoznacznie na dominujący zakres postanowień, jakim jest poprawa bądź po prostu zmiana stylu życia na stosunkowo zdrowszy. Natomiast w przypadku 64% ankietowanych cele dotyczyły kwestii bardziej ogólnych, nierzadko nieokreślonych i niejasnych.

 

Ponadto wytrwałość nie przewidywała dobrego samopoczucia w czasie wykonywania czynności zbliżających do założonych celów, tym samym nie zapewniała zdolności do trzymania się najważniejszych zaplanowanych postanowień. Z drugiej strony to elastyczność w istotny sposób przewidywała poprawę samopoczucia i stymulowała większą determinację względem postanowień na przestrzeni czasu, a nawet stanowiła gwarancję dojścia do pozytywnego punktu wyjścia. W badaniu nie zaobserwowano jednak żadnych różnic ze względu na wiek, płeć czy kraj pochodzenia.

 

Jak wskazuje profesor J. Dickson, uczestnicy - mimo silnego zaangażowania w postanowienia noworoczne i wysokiego poziomu motywacji wewnętrznej - nie wierzyli, że uda im się osiągnąć cele w niedalekiej przyszłości. Powodów takiego stanu rzeczy może być oczywiście wiele, jednakże pewną przesłanką jest fakt, iż grupa badana miała problemy w fazie ustalania skonkretyzowanych postanowień i planów. Bowiem sformułowanie takie jak Chcę zadbać o kondycję fizyczną, nie mówi zbyt wiele. Zamiast tego można by było zastosować wyszczególnienie kolejnych etapów osiągania tego typu celu i na przykład wytypowanie konkretnych czynności czy procesów pozwalających na trwanie w postanowieniach, na przykład: W poniedziałki chodzę na 40-minutowy spacer lub W każdą środę chodzę na siłownię. W ten sposób stwarzamy lepszy start i większe prawdopodobieństwo osiągnięcia celu.

 

 

*Sprawdź sam – wystarczy wpisać w popularną wyszukiwarkę internetową frazę: postanowienia noworoczne, a wówczas można znaleźć wiele rad praktycznych gotowych do zastosowania.
Źródło: Eureka Alert/ECU/J. M. Dickson, N. J. Moberly, D. Preece, A. Dodd, C. D. Huntley: Self-Regulatory Goal Motivational Processes in Sustained New Year Pursuit and Mental Wellbeing. „Environmental Research and Public Health” 2021.
Klaudia Nowak – Poinformowani.pl

Klaudia Nowak

Pedagożka i studentka Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych. Pasjonatka nauk społecznych, w szczególności socjologii wizualnej, psychologii osobowości oraz pedagogiki kultury.