Nietypowy rytuał godowy karaczanów
Toby Hudson/Wikimedia

Nietypowy rytuał godowy karaczanów

• Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 11.03.2021, 12:30

Para badaczy z Uniwersytetu Kyushu w Japonii odkryła, że karaczany żywiące się drewnem po kopulacji angażują się we wzajemne zjadanie swoich skrzydeł.

Japońscy naukowcy Haruka Osaki i Eiiti Kasuya odkryli to osobliwe zachowanie, badając niektóre z tych owadów w środowisku naturalnym. Zauważyli, że większość dorosłych osobników posiadała skrzydła, które zostały prawie odgryzione. Zaintrygowani - schwytali 24 pary karaczanów i zabrali je do laboratorium w celu przeprowadzenia badań.

Eksperyment polegał na sfilmowaniu ich poczynań, aby ustalić, co dzieje się z ich skrzydłami. Okazało się, że karaczany stosowały żucie skrzydeł jako część praktyki pielęgnacyjnej po zakończeniu kopulacji. Zazwyczaj jednak tylko jeden osobnik z każdej pary był w ten sposób pielęgnowany po danej sesji godowej. Spośród 24 par, 12 odgryzło sobie nawzajem skrzydła w takim samym stopniu, jaki naukowcy zaobserwowali u dzikich osobników.

Co ciekawe, gatunki karaczanów, które brały udział w badaniu, są znane ze swojej monogamiczności. Wzajemna pielęgnacja prawdopodobnie służy zapewnieniu, że ich partner przeżyje, by móc się ponownie połączyć w późniejszym terminie. Ponadto są podatne na infekcje roztoczami i pleśnią. Konsumpcja końcówek skrzydeł może być sposobem na pozbycie się i tego problemu.

Źródło: Wiley Online Library

Aleksandra Bazelak

Oficjalnie: studentka Technologii Żywności na Politechnice Opolskiej. Nieoficjalnie: lekkoduszna melancholiczka, miłośniczka podróży, irlandzkiej whiskey i chałki z masłem. Comedamus et bibamus cras enim moriemur.