Naukowcy oszacowali, kiedy tlen zniknie z atmosfery Ziemi
Barbara Janaczyk/flickr

Naukowcy oszacowali, kiedy tlen zniknie z atmosfery Ziemi

• Dodał: Damian Olszewski
  • Data publikacji: 02.03.2021, 16:33

Jednym z możliwych scenariuszy końca życia na Ziemi jest ten, w którym z atmosfery zniknie tlen. Proces ten będzie jednak trwał naprawdę długo.

Życiodajny pierwiastek w atmosferze naszej planety utrzymuje się dzięki przyciąganiu ziemskiemu oraz magnetosferze. Jednak “bariery” te nie będą hamowały uciekania tlenu w przestrzeń kosmiczną zawsze. Za proces ten odpowiada wiatr słoneczny i promieniowanie docierające do Ziemi ze strony naszej dziennej gwiazdy. Zjawisko w przyszłości doprowadzi do zwiększenia temperatury oraz obniżenia tempa fotosyntezy.

Najnowsze badania na ten temat, opublikowane w Nature Science, przeprowadzili uczeni z USA i Japonii. Wynika z nich, że za około miliard lat atmosfera trzeciej planety od Słońca będzie przypominała składem atmosferę Tytana - największego księżyca Saturna. Prawie 2,5 mld lat temu w naszym powietrzu znajdowało się bardzo dużo metanu, amoniaku, pary wodnej czy neonu, ale brakowało tlenu.

Wyniki te, choć dotyczą ogromnej skali czasu, mają duże znaczenie w kontekście poszukiwania życia na planetach pozasłonecznych. Tlen jest bowiem świetną bio-sygnaturą i ma ogromne znaczenie dla powstawania życia, takiego, jak znamy.

Według obliczeń naukowców, tlen może być wykrywalny w atmosferach planet tylko przez około 20 do 30 procent czasu ich istnienia. Dlatego, oprócz położenia ciała niebieskiego w tzw. ekosferze (odległości od słońca pozwalającej na występowanie wody w stanie ciekłym), istotny jest również ich wiek.

Źródło:whatnext.pl