Osoby narcystyczne odnoszą większy sukces w crowfundingu
Mohamed Hassan/Pixabay

Osoby narcystyczne odnoszą większy sukces w crowfundingu

  • Dodał: Aleksandra Bazelak
  • Data publikacji: 17.02.2021, 20:00

Badanie przeprowadzone przez Trinity Business School w Dublinie wykazało, że osoby, które posiadają cechy narcystyczne na odpowiednim poziomie, są bardziej skłonne do zabezpieczania inwestycji poprzez finansowanie społecznościowe, tzw. crowfunding.

 

Eksperyment sprowadzał się do analizy wpływu Ciemnej Triady (zespół trzech cech osobowości: narcyzm, makiawelizm i psychopatia) na sukces w crowfundingu. W tym celu prześledzono 338 kampanii finansowania społecznościowego, na dwóch głównych platformach w Wielkiej Brytanii. Narcyzm jest definiowany jako zaburzenie zdominowane nastawieniem wielkościowym, potrzebą bycia podziwianym, brakiem empatii. Makiawelizm polega na instrumentalnym traktowaniu innych i chłodnych relacjach interpersonalnych. Osoby z tą cechą często są w stanie manipulować innymi ku własnemu interesowi. Psychopatia zaś określana jest jako ciągłe zachowanie aspołeczne, cechuje ją impulsywność, egoizm i brak skruchy.

 

Badanie wykazało, że makiawelizm nie ma żadnego wpływu na sukces w crowfundingu, zaś osoby przejawiające cechy psychopatii zmniejszają swoje szanse. Również ludzie wykazujący wyjątkowo niski lub wysoki poziom narcyzmu uzyskują mniej szans na powodzenie niż ci, którzy przejawiają średni stopień narcystycznego zachowania.

 

Dr Francesca Di Pietro, adiunkt w Trinity Business School, mówi: - Narcyzi przyciągają inwestycje i uzyskują wsparcie za pomocą dwóch mechanizmów: efektu perswazji i zaangażowania. Używają retoryki, aby przekonać innych, wpływać na nich, mobilizować i często robią to w sposób spontaniczny i zachęcający. Wykazują zaangażowanie i ciężko pracują, by osiągnąć swoje cele, co jest widoczne w ich wyrazach i jest łatwo zrozumiałe dla inwestorów.

 

- Jednak w obu przypadkach efekty te osiągają punkt zwrotny, w którym, jeśli poziom narcyzmu jest zbyt wysoki, mogą aktywnie zniechęcać do inwestycji, czy to przez nieuczciwe zachowanie i zawodność, gdy starają się być zbyt przekonujące, czy nawet niegrzeczne i agresywne z powodu nadmiernego zaangażowania - dodaje.

Źródło: phys.org