Argentyna: odkryto szczątki prawdopodobnie największego dinozaura na świecie
Eden, Janine and Jim / Flickr

Argentyna: odkryto szczątki prawdopodobnie największego dinozaura na świecie

• Dodał: Katarzyna Przybyłek
  • Data publikacji: 22.01.2021, 15:39

W prowincji Neuquén, w północno-zachodniej Patagonii, znaleziono kości dinozaura z rodziny zauropodów. Skamieniałości należały prawdopodobnie do największego stworzenia w historii.

W Argentynie odbywają się prace, mające na celu wydobycie szczątków nowego, gigantycznego dinozaura, mogącego rywalizować z największym znanym do tej pory gatunkiem.

Zbiór znajezionych kości został zidentyfikowany jako należący do rodziny zauropodów - dinozaurów, które miały niezwykle długie szyje i ogony, nogi w kształcie słupków oraz obejmowały gatunki osiągające największy, znany dotąd rozmiar zwierzęcia lądowego.

Dane dotyczące dużych zauropodów tytanozaurów były tradycyjnie bardzo fragmentaryczne. Niedawne odkrycia bardziej kompletnych taksonów ujawniły istotne informacje anatomiczne, które były wcześniej niedostępne z powodu błędów konserwatorskich.

Autorzy artykułu prezentującego badania nad odkryciem opublikowanym w czasopiśmie Cretaceous Research sugerują, że zwierzę mogło pochodzić z nieznanej wcześniej populacji patagońskich zauropodów.

Odnalezione do tej pory szczątki nie są jednak kompletnym szkieletem. Składają się głównie z kości miednicy i kręgów, co wskazuje na ogromną wielkość zwierzęcia. - Chociaż analiza anatomiczna nie pozwala obecnie uważać go za nowy gatunek, różnice morfologiczne i brak równoważnych elementów w odniesieniu do współczesnych taksonów również uniemożliwiają nam przypisanie tego nowego materiału do już znanych rodzajów – przyznają archeolodzy.

Najbliższym krewnym nowo odkrytego dinozaura jest prawdopodobnie Andezaurus, zwany jaszczurem andyjskim. Zamieszkiwał on Amerykę Południową w połowie kredy, ostatniego okresu ery mezozoicznej. Osobniki tego gatunku osiągały nawet 18 metrów długości. Jednakże skamieniałe fragmenty kości wskazują, że nowy tytanozaur był znacznie większy i z łatwością przewyższał Andezaurusa.

- Nowy okaz jest uważany za jednego z największych zauropodów, jakie kiedykolwiek znaleziono, prawdopodobnie przekraczający rozmiary Patagotitana - stwierdzili autorzy badań.

Patagotitan został ogłoszony przez paleontologów w 2014 roku, po odkryciu pierwszych kości w Patagonii w 2013 roku. Uważa się, że ważył on prawie 60 ton i osiągał długość ponad 31 metrów. - Biorąc pod uwagę rozmiar tych kości, przewyższający wszystkie znane wcześniej gigantyczne zwierzęta, nowy dinozaur jest największym znanym zwierzęciem, jakie kiedykolwiek chodziło po ziemi – uznali w tamtym czasie eksperci.

Odkrycie to pozwala paleontologom lepiej zrozumieć wygląd gigantycznych dinozaurów zauropodów, ich ewolucję i sposób życia. Wydaje się, że wiele gatunków zauropodów żyło obok siebie, co sugeruje, że zajmowały one różne role w sieci pokarmowej.

Dinozaury z rodziny zauropodów były kiedyś szeroko rozpowszechnione, a skamieniałe szczątki znaleziono na wszystkich kontynentach, w tym na Antarktydzie. Kiedy wcześni paleontolodzy po raz pierwszy badali kości tych ogromnych dinozaurów w okresie wiktoriańskim, powszechnie uważano, że ze względu na ich rozmiar, gatunki zauropodów są głównie zwierzętami zamieszkującymi wodę. Dalsze badania ujawniły jednak adaptacje, które pozwoliły tym ogromnym stworzeniom żyć na lądzie. Należy do nich system worków powietrznych o których istnieniu świadczą wgłębienia i ubytki w większości kręgów oraz pneumatyczne, wklęsłe kości, podobne do tych u współczesnych ptaków, które odciążały ich ogromne kończyny.

Odkrycia dokonano niemal przypadkowo, w ramach wspólnej kampanii pomiędzy argentyńskimi uniwersytetami Comahue i Río Negro, Muzeum Egidio Feruglio oraz naukowcami z Museo de La Plata i hiszpańskiej Saragossy.

Źródło: infobae, DW, independentespanol, telam.ar

Katarzyna Przybyłek – Poinformowani.pl

Katarzyna Przybyłek

Z wykształcenia mgr stosunków międzynarodowych. Prywatnie miłośniczka podróży i dobrych książek.