Najstarsze malowidło zwierzęcia odkryte w Indonezji
A. A. Oktaviana, ARKENAS/Griffith University.

Najstarsze malowidło zwierzęcia odkryte w Indonezji

• Dodał: Korneliusz Komorowski
  • Data publikacji: 14.01.2021, 14:37

Archeolodzy z Uniwersytetu Griffitha podzielili się odkryciem, które może być najstarszym znanym odwzorowaniem zwierzęcia na świecie. Datowane jest na co najmniej 45 000 lat.

Podczas badań terenowych na południu wyspy Celebes, grupa archeologów z australijskiego uniwersytetu wraz z centrum badań archeologicznych w Indonezji, ARKENAS, odkryła malowidło samca świni celebeskiej w jaskini Leang Tedongnge. Jest to gatunek endemiczny dla tej wyspy.

Obraz został namalowany za pomocą pigmentu ochry czerwonej. Najprawdopodobniej stanowi część większej sceny.

- Wydaje się, że zwierzę obserwuje walkę bądź jakąś interakcję między dwoma innymi świniami celebeskimi - mówi Adam Brumm, współautor publikacji na temat znaleziska. Malowidła pozostałych świń nie zachowały się jednak tak dobrze.

Nad plecami świni widnieją odciski dłoni, które musiały powstać przed nałożeniem pigmentu na ścianę. Zespół archeologów liczy na pozyskanie próbek DNA autora. Uważa również, że dzieło sztuki wykonał Homo sapiens, jednak nie jest to pewna informacja.

Według Maxima Auberta z Uniwersytetu Griffitha ludzie, którzy to namalowali, byli dosyć nowocześni. Posiadali wszelkie narzędzia i możliwości do tego, aby namalować co tylko zechcą.

- Ludzie polowali na świnie celebeskie przez dziesiątki tysięcy lat - mówi Basran Burhan, indonezyjski archeolog z Celebes. Są one bardzo ważnym elementem prehistorycznej sztuki tego regionu.

Wstępny wiek znaleziska ustalono za pomocą datowania metodą uranowo-torową. Badany był bowiem tylko kalcyt, który pojawił się na malowidle prawdopodobnie w tym okresie. Malowidło może być jeszcze starsze. Jest to jeden z najwcześniejszych dowodów na ludzkie osadnictwo na tych terenach. Nie jest to jednak najstarsze ludzkie dzieło sztuki. W RPA odkryto malowidło sprzed 73 000 lat.

Dokładne informacje możecie znaleźć w publikacji autorów znaleziska TUTAJ