Wyniki sprzedaży nośników DVD i Blu-ray w 2020 roku
Sebastian Rittau

Wyniki sprzedaży nośników DVD i Blu-ray w 2020 roku

  • Dodał: Maciej Baraniak
  • Data publikacji: 04.01.2021, 16:29

Wiele osób uważa, że pod naporem platform streamingowych odejdą klasyczne nośniki, takie jak DVD i Blu-ray. Trudno się z tym nie zgodzić, bowiem możliwość włączenia filmu z poziomu telewizora, gdzie nie musimy niczego specjalnie zamawiać, bądź udać się do sklepu, zawsze będzie wygodniejsza. Tym niemniej dane, jakie opublikowały zagraniczne serwisy (The Numbers), wskazują, że do śmierci jeszcze daleka droga.

 

Nazwa Ilość sprzedanych nośników Wartość sprzedanych nośników
Kraina lodu 2 3,688,376 79,328,261$
Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie 2,640,058 65,897,408$
Joker 2,298,695 47,986,997$
Jumanji: następny poziom 2,265,564 45,554,025$
Trolle 2 1,953,859 45,556,701$
1917 1,678,743 36,543,665$
Sonic. Szybki jak błyskawica 1,671,341 36,015,839$
Midway 1,490,168 27,226,311$
Bad Boys for life 1,366,675 27,807,145$
Scoob 1,323,548 23,406,809$

 

Na podstawie powyższych danych, wiele możemy wywnioskować. Przede wszystkim, najlepiej sprzedają się produkcje dla młodszego odbiorcy, gdyż wobec nich jest to lepsze rozwiązanie niż Premium VOD. Płytę zawsze można włączyć jeszcze raz, natomiast często dostęp do filmu w odpowiednim serwisie wykupuje się na określony czas (zazwyczaj jest to 48 godzin). W szczególności widać tu naleciałości pandemii, gdyż część albo ukazała się w kinach na krótko przed pandemią (Sonic. Szybki jak błyskawica), albo od razu ukazała się na streamingu (Scoob, Trolle 2, u nas miały akurat premiery kinowe). 

 

Pozostałe pozycje to kino wojenne, które nadal dobrze się sprzedaje z uwagi na odpowiedni klimat takich produkcji. Jakość Blu-ray jest niepowtarzalna i przy takich pozycjach konsumenci chętniej sięgają po to rozwiązanie dla lepszych wrażeń. Ostatnie filmy to blockbustery, będące zawsze w centrum zainteresowania (Jumanji: Następny poziom, Gwiezdne Wojny: Skywalker. Odrodzenie) oraz Joker, który zdobył sobie olbrzymią publikę i nadal stanowi rewelacyjne pole do dyskusji.

 

Nośniki DVD i Blu-ray zawsze pomagają zwrócić koszty marketingu produkcji. Jak widać w załączonych materiałach, ludzie wciąż chętnie sięgają po ten model dystrybucji z uwagi na lepszą jakość obrazu czy możliwość ponownego obejrzenia filmu, kiedy tylko mają na to ochotę. Choć zapewne liczby będą spadać, to i tak znajdzie się grupa fanów, którzy nadal chętnie będą po nie sięgać. 

Maciej Baraniak – Poinformowani.pl

Maciej Baraniak

Student UEP na kierunku prawno-ekonomicznym. Prywatnie miłośnik różnych gatunków kina oraz komiksów, a przy tym mający bardzo specyficzny gust muzyczny. E-mail: maciej-baraniak@wp.pl